SEO tekster? Du skal have gode tekster!

Selvom SEO i det store billede er et ret nyt fænomen, er der allerede sket utrolig mange forandringer, når det kommer til at få et website til tops i søgemaskinerne. Jeg fik første gang øjnene op for online marketing i 2009, hvor SEO stadig i høj grad gik ud på at manipulere med Google.

Den fik fuld skrue med linkspam i fora, spinnede tekster og måske også lidt skjult tekst på ens eget website. 3 ting, der på nuværende tidspunkt må opfattes som dødssynder, hvis man forsøger at skabe rankings, der holder mere end et par uger.

Behovet for tekster steg betragteligt med Googles Panda-opdatering i 2011. Pandaen straffer de såkaldte tynde websites, altså websites uden det store indhold, hvoraf tekst spiller en stor rolle. Med pandaen blev det vigtigt, at der var tekst og andet indhold såsom billeder & video på alle sider. Efter de ændrede spilleregler opstod der lynhurtigt en enorm efterspørgsmål på tekster, der ofte blev kaldt SEO tekster.

gode seo tekster

The only way is up!

Jeg startede selv min professionelle karriere som såkaldt SEO-skribent på et tidspunkt, hvor det ikke var unormalt at få en bestilling, hvor kravet var 500 ord om ‘vægmaling’ med en keyword density på f.eks. 5%. Den slags tror jeg, alle der arbejder professionelt med SEO efterhånden holder sig meget langt fra.

Mange af denne type tekster blev (og bliver fortsat) brugt i forbindelse med linkbuilding. Ikke desto mindre brugte website-ejere også disse mere eller mindre søgeordsoveroptimerede tekster i stigende grad på egne sites. I og med at Google er blevet bedre til at slå ned på overoptimering, er der nu kommet stort fokus på de gode tekster.

Gode tekster, gode placeringer

Hvis du er bare en anelse bekendt med søgemaskineoptimering, ved du naturligvis, at et websites tekniske struktur i første omgang skal være på plads. Her lægges fundamentet for gode placeringer på Google, men så skal der også bygges på. I mit virke som SEO konsulent har jeg gennem årene set et hav af websites, der relativt nemt har kunnet stige markant i placeringerne på Google.

Hemmeligheden har hverken været linkbuilding (omend indgående links både er nødvendige og ofte giver det sidste skub), derimod er det på det tekstmæssige, at der har været noget at hente.

Infografikker, videoer og andet lækkert indhold er da bestemt heller ikke at kimse af, men det er min opfattelse, at rigtig mange webmasters ville komme utrolig langt ved at sætte sig ved tastaturet en time om dagen (eller alternativt hyre en tekstforfatter, der har SEO under huden).

content marketing og seo

Interessen i ‘content marketing’ peaker i disse måneder (via Google Trends)

 

Min personlige holdning er, at først når fundamentet er på plads, kan man begynde at smide penge efter animationsfilm og des lige, der kan skabe god dynamik på et website (og holde de besøgende på ens site i en længere periode). Fundamentet i SEO er dog, efter min mening, først og fremmest en god teknisk struktur og derefter tekst.

I SEO-afdelingen i Webjuice oplever vi også stigende efterspørgsel på tekst. Jeg bruger en stor del af min arbejdsdag på at udarbejde detaljerede søgeordsanalyser, finde de lavthængende frugter for en kundes website og udarbejde tekster ud fra analysen.

Det er ekstremt tilfredsstillende arbejde, når jeg efter en omfattende søgeordsanalyse og mange timers tekstarbejde, kan se kundens website stige på Google i ugerne efter.

Indhold er konge.

13 kommentarer
  1. Sander Grønlund
    Sander Grønlund says:

    Der er ingen tvivl om, at man på sit eget site skal skrive eller få skrevet gode tekster. Men der er dog stadig en stor efterspørgsel efter såkaldte seo-tekster til linkbuilding, hvor mange folk ikke går lige så meget op i indholdet.

    Svar
    • Kristoffer Føns
      Kristoffer Føns says:

      Ja, det skal der nok være. Det er dog min opfattelse, at efterspørgslen er dalet markant det sidste 1-2 år.

      Svar
  2. Halfdan Timm
    Halfdan Timm says:

    Content is king indeed.

    Jeg er vild med Kristoffer på bloggen. Det vil jeg gerne se mere af!

    Og så går jeg ellers tilbage til mit Word-dokument, hvor jeg er i gang med at give den gas.

    Svar
  3. Anders Saugstup
    Anders Saugstup says:

    Hej Kristoffer

    Ja, det er spændende som udviklingen går i retning af at godt indhold er godt – også i forhold til Google.

    Jeg kan ikke helt læse ud af dit indlæg, om du skriver, at den slags SEO-tekster er noget, alle der arbejder professionelt med SEO efterhånden holder sig meget langt fra – også når det gælder “linkbuilding-tekster” eller kun i forhold til tekster på ens eget site.

    Som Sander skriver ovenover, er der jo stadig stor efterspørgsel på den slags tekster til linkbuilding.

    Du kender selvfølgelig godt min egen hellige holdning til risikoen ved at bygge links på den måde. 🙂
    Men jeg er alligevel interesseret i at høre, hvad du tænker om sagen:
    Har SEO-tekster til linkbuilding stadig en plads i værktøjsbæltet hos dem, der arbejder professionelt med SEO, eller bør man holde sig langt væk fra dem?

    Svar
    • Kristoffer Føns
      Kristoffer Føns says:

      Hej Anders

      Tak for kommentaren.

      Hehe, jeg er vild med, at du bruger ‘hellig’ om din egen holdning 🙂

      Nu er jeg ikke selv i ‘billige tekster til linkbuilding-brug’ branchen længere, men jeg har umiddelbart et indtryk af, at efterspørgslen er faldet. Det bygger jeg på, at virksomheder og konsulenter som dig selv (der hellere tager sig bedre betalt og leverer bedre) er i fremdrift. Der er så stort fokus på kvalitet over kvantitet, at jeg ikke ser skrammeltekst-branchen overleve særligt længe.

      Om SEO-tekster til linkbuilding stadig er i værktøjsbæltet hos SEO-folkene rundt om i landet, tror jeg svinger lidt. Jeg kender flere konkollegaer, der helt har lagt den slags på hylden, men omvendt også folk, der stadig benytter sig af “den slags teknikker” 😉

      Svar
  4. Anders Saugstup
    Anders Saugstup says:

    Tak for svaret, Kristoffer.

    Ja, min holdning er hellig og pisse irriterende for mange. 🙂 Den er hellig på den måde, at den går imod det, som så mange praktiserer, og den følger Googles retningslinjer tættere.
    Den er både hellig og irriterende, fordi den er vand på egen mølle. Når jeg sælger en anden slags tilgang, er det jo let nok at være imod den gamle metode. Det ved jeg godt.

    Samtidig er det den anden vej rundt, at det virkeligt hænger sammen: Jeg tror faktisk at det er en stor og unødvendig risiko at løbe at linkbuilde på den gammeldags måde med seo-tekster osv. Det er en af grundende til at jeg har lyst til at sælge en anden vare. (det kan jeg ikke få alle til at tro på, og det er helt ok)

    Godt med din klare udmelding om du ikke tror på den gammeldags tilgang.

    Min oplevelse, når jeg bliver bedt om at vurdere linkprofiler for kunder, er, at rigtigt mange bureauer stadig bygger links med hurtige SEO-tekster og den slags. Også selvom det ikke er noget, de taler offentligt om.

    Svar
    • Kristoffer Føns
      Kristoffer Føns says:

      Ja, altså i Webjuice tilbyder vi mange forskellige lag af linkbuilding. Vi har bl.a. tilføjet Newsjacking som produkt med stor succes, men møder jo også mange kunder, der efterspørger linkbuilding af lavere kvalitet, hvis man kan sige det sådan. Vi forsøger naturligvis altid at rådgive bedst muligt og er jo kun interesserede i, at vores kunder opnår de bedste resultater.

      Svar
  5. Sander Grønlund
    Sander Grønlund says:

    Ja, det flyder ikke over på et forum som Amino med skribenter, som det gjorde engang. Ikke af ved jeg ved i hvert fald.

    Det eneste, jeg kan sige, er, at jeg i hvert fald ikke har problemer med at finde aftagere af lige netop den del af de tekster, jeg skriver 🙂

    Svar
  6. Rasmus Andersen
    Rasmus Andersen says:

    Super god artikel. Dejligt at få nogle brugt. Men har lige et spørgsmål. Nu når du skriver at seo tekster skal være gode, skal seo tekster man skriver til andre hjemmeside med links i, have samme standart?

    Svar
  7. Henrik
    Henrik says:

    Hej
    Jeg har også ret meget tekst på mine sider og opdelt siderne efter relevante emner, og har ikke decideret målt keyword density, men det er vel stadig sådan, at du arbejder med en side om vægmaling og relaterede ord og en anden side om loftmaling osv?
    Mvh
    Henrik

    Svar

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *