1. Forside
  2. /
  3. Indlæg
  4. /
  5. Linkbuilding

Linkbuilding

Hos Ambition elsker vi søgemaskineoptimering og de ting, det indebærer. Intelligent brug af data og forståelse for vores kunders forretning omslutter alt, hvad vi gør inden for vores arbejde med SEO og herunder linkbuilding.

15.10.19

Vi arbejder passioneret med at omsætte data til god forretning på tværs af medier og kanaler.

En af de vigtigste ting i SEO er linkbuilding, og hos Ambition har vi mange års erfaring med alle typer af linkbuilding.

Vi har hjulpet mange virksomheder med at skabe bedre placeringer ved hjælp af linkbuilding som en del af den samlede SEO-pakke.

Vores kunder vil opleve et uformelt, engageret og effektivt samarbejde, hvor forretningsmål og kundens behov altid er i centrum.

Vores ambition er at være de bedste til at udnytte data og indsigter i Danmark, og vi er prisbelønnet for at være det bedste digitale bureau i Danmark til at skabe resultater.

I MyImage 2020 blev vi kåret som:

#1 til at skabe resultater
#1 til at analysere og anvende data
#3 til at anvende den seneste digitale viden

Vi kan også hjælpe dig med at blive den ultimative vinder i markedet.

Resultat af MyImage analysen 2020

Linkbuilding der styrker din forretning

Linkbuilding anses som værende en af de sværeste discipliner inden for SEO – især hvis man er ny i feltet.

Det er også en disciplin, der kan tage en del tid, hvorfor mange virksomheder ikke har tiden til det selv.

Teamet i Ambition er blandt Danmarks mest kompetente, når det kommer til søgemaskineoptimering – herunder linkbuilding.

Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med linkbuilding til din hjemmeside?

Vi vil gerne lære fra os, og håber det kan bringe dig videre med din linkbuilding.

Vil du gerne vide mere om linkbuilding og hvad det indebærer, så læs videre.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en disciplin inden for søgemaskineoptimering (SEO), hvor man øger antallet af eksterne links, der peger til ens hjemmeside.

Søgemaskiner som Google anser et link for at være en anbefaling af den hjemmeside, der linkes til.

Linkbuilding er den største faktor i det man kalder for off-page SEO.

Historien bag

Linkbuilding som fænomen fik virkelig betydning, da Google begyndte at indtage markedet for søgemaskiner i 1998.

Inden da var det søgemaskiner som Yahoo og Altavista, der dominerede markedet.

For dem handlede indexering om, at siderne skulle indeholde søgeord, og i en periode var siderne også indexeret alfabetisk.

I slut-90’erne kom Google så på banen, der i første omgang faktisk hed Backrub, fordi deres algoritme var baseret på links.

Historien har siden vist, at den unikke algoritme, som Google byggede, skulle dominere, hvordan vi ser søgninger i dag.

I dag, mere end 20 år efter, ser Google på mere end 200 faktorer, når de rangerer hjemmesider i deres index.

Google opdaterer deres søgemaskine-algoritme mere end 3.000 gange om året, for at levere de bedste søgeresultater.

Men én ting er den samme: Links bærer stadig en af de største værdier i ligningen.

Hvordan bør I arbejde med linkbuilding?

Når vi arbejder sammen med dig om din linkbuilding, vil vores anbefalinger altid udspringe af best practice inden for linkbuilding.

Vi arbejder med at skabe en bred og naturlig linkprofil, der giver dig et stærkt website og en høj brandværdi samtidig.

I Ambition arbejder vi ud fra en indstilling, der hedder, at et link skal skabe værdi for brugeren og hjemmesiden.

Hvorfor skal man bygge links

Der er to svar på spørgsmålet om, hvorfor man skal bygge links til sin hjemmeside.

Først og fremmest handler det om, at søgemaskiner som Google kan finde din hjemmeside, når de crawler nettet.

Hvis der ikke er nogen links til din hjemmeside, er det svært for Google at finde din hjemmeside og ranke den på forskellige søgeord.

Derudover er det vigtigt for dit brand, at der er andre, der har brugt tid på at linke til dig.

Hvis et link er placeret rigtigt, kan det samtidig føre til et stort antal besøgende, hvilket kan blive til betalende kunder.

Sælger man eksempelvis dametøj i sin webshop, vil det give rigtig god mening at få et link fra Alt for damerne eller Woman.

Ikke blot for at få lavet linkbuilding, men også fordi det kan skabe interesse og salg i forretningen.

Det er to fluer med et smæk.

Virker linkbuilding?

Det korte svar er ja!

Der er lavet mange studier på linkbuilding samt på effekterne heraf.

Men uanset hvor mange studier, der bliver lavet, kan vi se i vores daglige arbejde, at linkbuilding bare virker.

Vi har mange linkbuilding-kunder, der har oplevet øget trafik og øget salg af kerneprodukter som et direkte resultat af vores linkbuilding.

Hvordan får man backlinks?

Det er oplagt at sige: “Backlinks kommer ikke af sig selv!”

Men hvis man gør sit arbejde ordentligt, kommer links til ens hjemmeside faktisk helt naturligt.

Vi vil dog gerne gennemgå de forskellige typer af linkbuilding, der er i spil i dag.

Earned linkbuilding

Hvis man har noget indhold på sin hjemmeside, som folk ønsker at dele af den ene eller den anden grund, så kommer links helt naturligt.

Hvis du kan lave indhold på din hjemmeside, som folk gerne vil dele, giver det en masse værdi og gratis links.

Der findes mange måder hvorpå man kan bygge indhold, som folk gerne vil dele, nogle eksempler er:

  • Infografikker
  • Guides
  • Nyheder / blog-indlæg
  • Værktøjer
  • Gode tekster

Outreach

Outreach er en del af earned linkbuilding, hvor man selv tager kontakt til medier og hjemmesider for at fortælle om det, man har lavet.

Uanset hvor dygtig du er til at skrive artikler, lave infografikker eller udforme værktøjer, er det sjældent noget, der bliver fundet fra dag ét.

Derfor laver man outreach, hvor man laver lister over medier og hjemmesider, man mener kunne være interesserede i at linke til din hjemmeside.

Ofte er det lige en bakke, man skal over, da mange synes, det er lidt ananas i egen juice at promovere sig selv på den måde.

Men når du skaber noget, er det helt naturligt, at du ønsker at dele det med verden.

Ofte skaber det lige så stor værdi for dem, der linker, at du tager kontakt til dem.

Newsjacking

Som en del af teorierne bag outreach, er newsjacking også noget vi praktiserer hos Ambition.

Newsjacking handler om at få sin nyhed publiceret i forbindelse med allerede eksisterende historier i de store og meningsdannende medier.

Et godt eksempel på en newsjacking-historie, er hvis folketinget har lavet en lovændring, der rammer bredt, fx i en bestemt branche.

Så kan man lave noget content eller et univers, der understøtter lovændringen, eller forklarer den, så alle kan forstå den.

Der findes ingen nyheder, der er for små at arbejde med.

Hos Ambition praktiserer vi newsjacking ved at lave grundige analyser og bensolidt PR-arbejde.

Vi har et meget stort netværk af medier hos Ambition, hvilket gør, at vi kan få din historie ud i de relevante medier.

Betalt linkbuilding

Paid linkbuilding (eller betalt linkbuilding, som det hedder på dansk), handler om, at man betaler for, at andre skal linke til ens hjemmeside.

Der kan være mange grunde til, at man vælger at betale for links.

Linkbuilding er en meget stor industri i Danmark, så hvis man ønsker links fra en lang række medier, skal man betale.

Ligeledes kan man vælge at få links fra f.eks. velgørende organisationer, hvor linket betales ved at støtte deres sag.

Driver du en lokal tømrerforretning, kan det være, du ønsker at sponsorere den lokale fodboldklub og få et link til gengæld.

Hvad betyder linkbuilding for dit brand?

Som en af de vigtigste discipliner i SEO er linkbuilding samtidig en vigtig brik i din brandingprocess.

Når du får højere placeringer i søgeresultaterne, vil din målgruppe begynde at lægge mærke til dig, hvilket er godt for dit brand.

Hvis dit brand er stærkt, vil det ofte også betyde et naturligt øget salg.

Samtidig vil din målgruppe begynde at bemærke de links, der er placeret til din hjemmeside rundt omkring på nettet.

Disse links vil være en naturlig anbefaling, der stadfæster sig i målgruppens hoved, så de tænker på dig hver gang, de har brug for et produkt, som du sælger.

Hvad er et godt link?

Hvis man arbejder med SEO til daglig, ved man, at nogle af de forskellige værktøjer, der er derude, alle har en måleenhed til at fortælle, hvorvidt et link er godt.

En af de mest benyttede er det tool, der hedder Ahrefs. Det har en måleenhed, der hedder DR (domain rating).

Her ser de på, hvor mange, der linker til en given hjemmeside, og giver hjemmesiden en rating fra 0 – 100 (hvor 100 er det bedste).

Mange bureauer og virksomheder, der sælger links, benytter Ahrefs DR til at bestemme, om et link har værdi.

Som måleenhed er det også et rigtigt godt værktøj, men det er ikke det eneste, der giver et link værdi.

Hos Ambition arbejder vi ud fra en indgangsvinkel, hvor et link skal give mening for din forretning.

Hvis du sælger tøj og sko til kvinder, vil et link fra en blog om boremaskiner ikke være særlig relevant for brugeren.

Selvom bloggen måske har en høj autoritet, kigger Google stadig mere på relevansen af linket.

Et godt link ville i stedet være fra en blog eller et magasin, der skriver om kvindemode til daglig.

Hvad er et dårligt link?

Nu fik du lidt et eksempel på et dårligt link ovenfor, hvor en blog om boremaskiner ikke er et særligt godt link, hvis du sælger tøj og sko til kvinder.

Men der findes langt dårligere links end det nævnte.

Der findes også en lang række af spamlinks, der pludselig kan dukke op, fra fx. russiske fora eller sider med pornografisk eller ulovligt indhold.

Disse links har man ikke meget kontrol over, og hvis de dukker op, er de rigtigt svære at fjerne igen.

Der findes også dårlige links, som bliver bygget meget unaturligt.

Her køber man typisk links fra hjemmesider, der er bygget til at bygge links fra.

Det kan være blogs der ingen trafik har, eller som har en meget unaturlig linkprofil.

Hvilket ikke skaber værdi til din linkbuilding.

Nogle af de dårlige links kaldes også for PBN eller splogs.

Hvad er PBN og splogs?

PBN står for personal blog network (personligt blog-netværk).

Det indebærer, at en virksomhed bygger et netværk af hjemmesider (ofte inden for en bestemt niche) for at kunne linke på kryds og tværs.

Dette gøres for at snyde Google til at tro, at en hjemmeside har mange links med høj relevans.

Vi har før set virksomheder med netværk, der indeholder flere hundrede hjemmesider i en kategori.

Fordelen ved disse PBN’s er, at det giver gode resultater nu og her, men i det lange løb vil det skade din hjemmeside i stedet.

Det er altså en del af det, vi kalder black hat SEO.

Disse PBN’s bliver af nogle også kaldt for splogs, som er en forkortelse af spam blogs.

Forskellen på et PBN og en splog er, at en splog ikke nødvendigvis er en del af et større netværk.

Google Panda og Penguin

I 2011 og 2012 lavede Google nogle meget store opdateringer til deres algoritmer.

De opdaterer som tidligere nævnt deres algoritme mere end 3.000 gange om året (i større eller mindre omfang).

Men nogle gange om året kommer der nogle meget store opdateringer.

Disse kom bl.a. i 2011 og 2012, hvor Google fokuserede på, at indhold og links skulle være relevant for brugeren.

Selvom det er mange år siden, har det ligget i søgningens DNA lige siden, at der skal være relevans i søgningen.

Er spillet ude hvis jeg får dårlige links?

Bare rolig!

Selvom du har en række links fra fx. spam- eller pornografiske sider, er spillet ikke ude.

For få år tilbage kunne man indsende det, der hedder en disavow fil med en liste over links, man ikke ville kendes ved.

Værktøjet til at disavow’e links findes stadig, men Google har gemt det rigtig godt væk, da de ikke kigger så meget på dårlige links længere.

Det er fordi Google hver dag bliver klogere, hvorfor de godt ved, at et spam link ikke er noget, du selv har valgt at bygge.

Man skal samtidig passe på med at disavowe selv, da det kan sætte dig i Google’s søgelys.

Hvis Google mener, du prøver at snyde søgemaskinen på den måde, kan det have konsekvenser, du ikke havde planlagt.

Dermed kan det skade din forretning mere end en række dårlige links.

Hvad koster linkbuilding?

Det er desværre ikke muligt at give en fast pris på linkbuilding, hvis du ønsker kvalitet.

Når I køber linkbuilding gennem Ambition, analyserer vi jeres behov for linkbuilding.

Vi ser på jeres forretning som helhed og laver et tilbud til jer, der både kan give resultater – og være tilpasset jeres budget.

Der er mange faktorer, der gør sig gældende, før en pris kan udregnes.

  • Hvilken branche er du i?
  • Hvor stor er konkurrencen?
  • Hvordan ser din linkprofil ud i dag?
  • Hvordan skal der laves linkbuilding?

Skal jeg købe linkpakker?

Der findes mange virksomheder, der sælger linkpakker, hvor I får X antal links for en fast pris, af og til også på abonnement.

Ofte er mange af disse links af lidt lavere kvalitet, da disse links ofte kommer fra PBN’s eller splogs.

For mindre virksomheder eller virksomheder med et meget begrænset budget, kan det give gode resultater her og nu.

Vi anbefaler dog, at man investerer lidt mere, så kvaliteten af links også følger med.

Hvad er forskellen på intern og ekstern linkbuilding?

Det er vigtigt, at man kender forskellen på interne og eksterne links.

Det er det fordi, de to typer af links skaber forskellig værdi for din hjemmeside.

Der er samtidig også stor forskel på, hvor meget arbejde der ligger i det.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding er, som navnet også antyder, linkbuilding der er internt.

Her er der tale om links, der bliver lavet fra en side på din hjemmeside til en anden.

Det kan fx. være, at du skriver en landingsside om et bestemt emne, hvor du har et blogindlæg, der underbygger det, du skriver.

Når du så linker til det blogindlæg, er det dét, vi kalder for intern linkbuilding – altså noget, der udelukkende foregår på din egen hjemmeside.

Ekstern linkbuilding

Ekstern linkbuilding er derfor al den linkbuilding, der bliver foretaget, som ikke er noget, du selv kan gøre på din egen hjemmeside.

Det er indbegrebet af de ting, vi allerede har vendt med metoderne for at få andre til at linke til din hjemmeside.

Her er tale om alle de links, som du kan få andre til at give til din hjemmeside.

Dette er uanset om du betaler for linket eller ej.

Hvordan skaber vi flere links?

Hos Ambition arbejder vi målrettet og struktureret for at skabe links til din hjemmeside.

Det sikrer, at links bliver bygget de rigtige steder samt giver din virksomhed den værdi, der er behov for.

Vi samarbejder ligeledes med en lang række partnere, der underbygger vores arbejde endnu bedre.

De forskellige typer af links

Der findes to typer af links, som man taler om inden for linkbuilding.

Naturlige links

Naturlige links er dem, der kommer til din hjemmeside, hvor der er nogen, som har ment, at du havde noget godt indhold.

Det kan fx. være, du har skrevet et blogindlæg om et emne, der underbygger noget, som et nyhedssite har skrevet.

Det kan også være, at du sælger et produkt, hvor den potentielle kunde lige skal stikke en føler ud og linker til dig igennem et forum.

Vi vil gerne sige, at naturlige links ofte er positive links, men en kunde kan fx. også skrive, at du bare driver et forfærdeligt firma, som man skal holde sig fra.

Pointen er, at naturlige links er nogle, der kommer helt af sig selv, fordi der er nogen, som interagerer med din virksomhed – på godt og ondt.

De naturlige links kan du sjældent gøre noget ved.

Byggede links

Byggede links er links, hvor du på den ene eller anden måde har indflydelse på placeringen.

Om det så er positiv feedback i et forum eller placeringer i nyhedshistorier kommer lidt over én kam.

Nogle byggede links tager blot tid, hvor andre måske koster nogle penge at bygge.

Her er en partner som Ambition et rigtigt stærkt værktøj, fordi vi ved, hvad vi laver, og hvordan vi bygger en stærk linkprofil for jer.

Det indebærer bl.a., at vi laver en gennemarbejdet rapport på baggrund af din nuværende linkprofil.

Herefter kan vi anbefale de næste steps, du bør tage for at styrke profilen og få bedre organiske placeringer.

Hvad er teknikken bag links

Linkbuilding er af natur ikke særligt teknisk, da man ikke skal kunne programmering for at bygge links.

Men der findes tags, også kaldet REL tags, der fortæller søgemaskiner, hvilken type link der er tale om.

Indtil 2019 fandtes der kun dofollow og nofollow tags, men i 2019 indførte Google et UGC tag og et sponsored tag.

Dofollow

Et dofollow tag er det mest normale tag, der kan blive brugt på et link, da det betyder, at der ikke er lagt fx. et nofollow tag på linket.

Ved et dofollow tag giver et link fuld værdi til den side, der linkes til.

Der er altså ikke gjort noget ekstra i HTML-koden for, at et link er dofollow.

Nofollow

Et nofollow tag er (som navnet også indikerer) et link, der ikke skal følges.

Hvis et link er markeret med et nofollow tag, anerkender Google, at linket er placeret, men de sender ikke værdi videre med linket.

Et nofollow tag bruges, hvis man fx. gerne vil kreditere nogen i sine noter men ikke vil give dem linkværdi for krediteringen.

UGC og sponsored tags

I 2019 indførte Google som tidligere nævnt to nye tags.

Disse tags er de såkaldte UGC tags og sponsored tags.

Begge disse tags er en udvidelse af nofollow-tagget og designet til ikke at sende linkværdi videre.

UGC står for user generated content

Tanken bag dette tag er, at links der bliver lavet i forbindelse med fx. kommentar-sektioner på blogs, ikke sender værdi videre til de hjemmesider, de linker til.

Et sponsored tag er, ligesom nofollow og UGC tags, et tag, der ikke sender værdien videre.

Google vil gerne have informationer om, hvis et link er sponsoreret, da de ikke mener, et købt link skal give samme værdi som et earned link.

Disse er designet således, at links, der er købt i fx. en artikel, bliver understreget, så Google kan se, at man har købt sig til linket.

Hvad er en ankertekst?

Hvis du har arbejdet en smule med linkbuilding før, så har du måske hørt ordet ankertekst.

En ankertekst er den tekst, der står ved et link, når det linker ud.

Når man benytter en bestemt ankertekst, underbygger man linkværdien for det link og skaber ekstra relevans for emnet.

Det er vigtigt, at man har en varieret brug af ankertekster, så det igen ikke ligner spam fra Googles side.

Ankerteksten kan altså være mange forskellige ting, fx.

  • Webadresse (www.test.dk)
  • Brand-navn
  • Søgeord
  • Anden tekst (fx. Klik her)

Hvor skal links placeres?

Der er lavet lavet en række undersøgelser om, hvor et link skal placeres på et website.

Her har konklusionen været, at jo højere på siden et link placeres, des mere værdi sendes der videre.

På de fleste sider kæmper alle links (både interne og eksterne) om at dele den linkværdi, der kan sendes videre.

Hvis der er mere end ét udgående link på en side, vil det første udgående link få en smule mere værdi end link nummer to, tre osv.

Dermed er det ikke helt ligegyldigt, om du får et link i starten af en artikel, eller i bunden af siden.

Hvilke lande skal jeg have links fra?

Når man taler om lande i linkbuilding, taler man om, hvilket land et domæne kommer fra (ccTLD).

Et .dk domæne er fx. det officielle domæne for Danmark, men mange virksomheder benytter også .com, .net,.eu eller .nu domæner til deres hjemmeside i Danmark.

Derfor skal der også tænkes relevans ind i disse links.

Hvis hele din branche bruger .com domæner til sine hjemmesider, vil det være naturligt, at der er mange internationale hjemmesider, der linker til dig.

Dog er det mest normalt, hvis man har et .dk domæne, at man får størstedelen af sine links fra andre .dk domæner.

Google vil fx. synes det er underligt, at hele din linkprofil er russiske links, hvis du kun sælger i Danmark.

Hvor kan jeg få gratis links?

Ønsker du at finde nogle lette og gratis linkmuligheder, findes der rigtig mange steder, du kan starte.

Og som du kan se, er der rigtig mange steder, du kan få gratis links fra.

Men hvor fristende det end lyder, skal du passe på med at lave for mange af disse gratis links, da det kan skade din linkprofil med for meget snavs imellem.

Google har også tidligere bekræftet, at fx. links i profiler ikke sender værdi videre til din hjemmmeside.

  • Linkkatalog
  • Lokale lister
  • Blogs og artikler
  • Content-delingssider
  • Bogmærker
  • Kuponsider
  • Konkurrencesider
  • Visitkortsider (Onepagers)
  • Powerpoint-delinger
  • PDF-delinger
  • Deling af kreativer
  • Sociale medier
  • Oprettelse af profiler
  • Eventsider
  • Mærkningsordninger

Hvordan kan du selv bygge links?

Der findes en lang række metoder til at bygge links uden, at man skal sidde og tilmelde sig til link-biblioteker hele dagen.

Fælles for alle metoder er, at man skal bruge tid på det samt strukturere sit arbejde.

Her vil vi gennemgå et par af de metoder, der kan være en god og solid kilde til stærke (og ofte gratis) backlinks.

Broken linkbuilding

Broken linkbuilding er, som navnet også indikerer, at man bygger links fra noget der er i stykker.

Her kræver det dog, at man har et tool som fx Ahrefs, så man kan finde steder med døde links eller 404 links.

Her finder man fx. frem til blogs, der skriver om et emne, hvor du har noget indhold, der er relevant, men hvor deres kilde måske har lukket deres hjemmeside.

Her kontakter du så hjemmesiden og fortæller dem om det døde link samt giver dit indhold som et alternativ.

Broken linkbuilding kræver struktureret arbejde med at finde de døde links samt en del tid til at kontakte hjemmesiderne.

Hvis man selv har oplevet at miste links til sin hjemmeside, fordi linket eller indholdet er blevet fjernet, kan man også kontakte hjemmesiden og bede dem om at genskabe indholdet.

Mentions

Mentions handler om, at du holder øje med, hvem der snakker om dit brand rundt om på nettet.

Dette kan gøre gratis med fx. Google Alerts (Google underretninger).

Her laver man en underretning, der sender en e-mail, når dit brand bliver nævnt.

Husk, hvis dit firmanavn er et almindeligt ord (eller meget generisk), vil du modtage mange e-mails, der ikke handler om dig.

Modtager du derimod noget, hvor det meget tydeligt handler om din virksomhed, men de ikke har linket til dig, er det oplagt at sende dem en mail med opfordring til link.

Jo hurtigere, du kontakter fx. en avis efter udgivelsen, jo større er chancen for, at de ønsker at opdatere en artikel.

Anbefalinger

Hvis man laver sit arbejde ordentligt, står man ofte tilbage med glade kunder til gengæld.

Det er noget, man helt klart bør benytte i sin linkbuilding strategi fra dag ét.

Her kontakter man kunder, som man ved er tilfredse, der fx. har en hjemmeside, hvor de har mulighed for at linke til dig.

Det samme gælder for leverandører og brancheorganisationer, der ville give mening for at linke til dig.

Gæsteblogging

Hvis du har noget at skulle have sagt i din industri, er der god mulighed for, at du kan få lov til at gæsteblogge.

Her kontakter man blogs i sin niche og tilbyder at skrive en artikel for dem – mod at man må linke til egen hjemmeside i den.

Ofte siges der ja, da blog-indehaveren selv slipper for at skrive og dermed får gratis content til sin blog.

Bemærk dog, at ejeren nogle gange forventer betaling for udgivelsen, da de godt kender værdien af at linke ud.

Linkbuilding-værktøjer

Der findes et hav af værktøjer på internettet, der kan hjælpe dig med dine linkbuilding-aktiviteter.

Nogle af disse er gratis, mens andre koster spidsen af en jetjager at benytte.

Her vil vi gerne gennemgå de mest almindelige samt dem, der giver stor værdi, hvis man ikke har budget til det.

Google Search Console

Google har deres eget værktøj der hedder Google Search Console (GSC), eller Google Webmaster Tools.

Her får man indsigt i, hvordan ens hjemmeside klarer sig i Googles søgeresultater.

I Google Search Console har de en rapport, der viser, hvilke hjemmesider, der linker til din hjemmeside.

Dermed kan man få overblik over udviklingen i sin linkprofil fra dag til dag.

Ubersuggest

Ubersuggest er et værktøj, der er drevet af en SEO-guru ved navn Neil Patel.

Her kan man holde øje med sine søgeord, placering i Google og ikke mindst sine backlinks.

Værktøjet har ikke lige så meget data som mange andre betalte værktøjer.

Men driver man en lille virksomhed, er der rigeligt data at arbejde med som et udgangspunkt.

Ahrefs

Har man lidt større budgetter at arbejde med, er værktøjet Ahrefs det bedste på markedet, når det kommer til at analysere sine links.

De crawler nettet næsten lige så meget som Google, hvorfor de kan give en række indsigter, som man ikke kan få andre steder.

Ahrefs er også et forholdsvist dyrt værktøj, der først giver mening, når man arbejder meget seriøst med sin SEO

Vil du lære mere?

Webinarer

Vil du lære mere om søgemaskineoptimering eller de forskellige aspekter af SEO?

Vi har løbende webinarer der kan hjælpe dig videre.

Læs mere om webinarer

Undervisning

Vl du tage skeen i den anden hånd og selv blive ekspert inden for SEO-discipliner?

Vi holder ikke guldet for os selv, så du kan altid få os ud og undervise dig i SEO

Læs mere om undervisning

Blogindlæg

Hos Ambition deler vi gerne ud af vores viden til alle, der har lyst til at lytte til os.

Derfor kan du altid lære mere om SEO i vores blogindlæg.

Læs vores blog indlæg her

Marketingordbog

Hvis du er ny i SEO-verdenen, er der mange ord og forkortelser du skal lære.

Vi har derfor lavet en ordbog, hvor du kan lære de mange forkortelser og tekniske ord at kende.

Læs marketingordbogen her