SEO 2016 - Hvad sladrer Google om

SEO 2016 – Hvad sladrer de om hos Google?

Ja, hvad sladrer de mon om hos Google?

Få svaret her – og undgå at rasle ned i søgeresultaterne!


Nylige tweets fra Google-folk
som John Mueller og Gary Illyes afslører, at vi, som holder øje med, om Panda ligger på spring, eller Pinguin bliver brutal i sin adfærd, gør klogt i at vende lidt af opmærksomheden bort fra de sort/hvide dyr i den digitale dyreverden. I stedet bør vi nok, lige nu og her, fokusere endnu mere af vores energi på at forstå de mange nuancer i Hummingbird – og følge den helt ind til kernen af sin essens: Helt ind til Googles kerne.

For mens hele verdens SEO-øjne, gennem det seneste års tid, har våget vågent over små eller større ændringer ved Panda og Penguin, har Google rystet den store pose, og i starten af januar rullede de endelig en gennemgribende implementering af selveste core algoritmen ud.

 

Har du bemærket ændringer i dit websites placeringer på det seneste?

Det startede i det små. ”Over there”. Men små nys ”over there” spredte sig hurtigt over nettet. Hele nettet. World wide. Websites, som længe havde ligget lunt og godt på topplaceringer, raslede pludselig ned ad ranking-stigen, fuldstændig uforberedte på faldet – og faldgruben.

Ifølge en analyse foretaget af Searchmetrics kan man netop nu observere

massive ændringer i synligheden på ”Top 100”.

Som nævnt er mange websites, som før lå i toppen, raslet ned – langt ned – men ikke nok med det; ser man nærmere på den ny ”Top 100”, viser det sig også, at en meget stor del af de websites, der nu ligger i toppen, er kendetegnet ved nogle faktorer, som mange indtil nu har underkendt.

Dem vender vi tilbage til.

 

Kender du mon faldgruberne – eller guldgruberne – for SEO år 2016?

Content med en vis portion Keyword density – altså webtekst, der er mættet med søgeord – var længe det ny sort indenfor SEO.

Det er efterhånden længe siden, at professionelle online marketing-bureauer og andet godtfolk i branchen har indset, at den slags indhold er ”so last year”, og alt fra SoMe managers til hard core copy writers ved bedre end godt, at content i dag er lig med kontekst, hvis man vil være på god fod med kolibrien fra Google og brillere indenfor SEO. Man sliber saven, man følger med; man ved godt, hvad der rykker, når man er en prof.

Eller gør ”man”?

 

SEO 2016 Søren Riisager

SEOday 2016 med bl.a. Søren Riisager fra Webjuice.dk. Foto: Anne Kring

 

På den netop afholdte SEOday, som vores gode konkollegaer fra Onlinepartners stablede på benene i samarbejde med IBA Erhvervsakademi i Kolding, sluttede Brian Dean (Backlinko.com) dagen af med et oplæg, der bl.a. kom omkring de vigtigste faktorer fra hans nyligt offentliggjorte analyse af en million Google søgeresultater.
Den analyse er spændende og anbefalelsesværdig læsning, som ikke blev mindre spændende af at blive hørt fra hestens egen mund, og mens Brian Dean delte guldkorn ud på SEOday, kunne man da heller ikke høre en knappenål falde men til gengæld en masse SEO-hjerner, der sleb save.

Én af de faktorer, som hans analyse peger på, er, at content – stadig – er alfa og omega!

Og det stopper ikke her…

For akkurat ligesom folkene bag Searchmetrics er nået frem til gennem deres analyser, indskærpede Brian Dean, at content anno 2016, og skal være meget mere intelligent og vedkommende, end det, der kommer ud af en ”so last year text”, som den du skriver, når du mætter din landingssidetekst med søgeord og salgstaler. Googles kolibri er kommet for at blive, så har du endnu ikke hørt, hvad den lille fugl synger om, er det nu på høje tid, du spidser både ører og pen.

 

Hensigt, hensigt, hensigt – har du nogen hensigt?

Det handler stadig om hensigt. Og her er det store spørgsmål, om din egen hensigt med dit websites indhold kan stå distancen med brugerens hensigt. Kan den det, bliver dit site sandsynligvis fundet, og kan den (stadig hensigten) leve op til brugerens behov, og oveni købet fange hans/hendes interesse – og ikke mindst bevare den, er du nået et godt stykke ad vejen.

Og ja, de fleste, som har nogenlunde solid erfaring med at lave content, kan godt finde ud af at tilkalde sig både opmærksomhed og interesse, så måske tænker du nu, at der ikke er meget ny sort men blot den sædvanlige gamle vin på ny flasker her, men:

Tag ikke fejl – det nye sort er rullet ud!

Når vi taler hensigt – som i Hummingbird og Brian Dean lingo – taler vi om hensigt, der udelukkende tilgodeser brugeren. Vi taler om, at brugeren føler sig hjulpet, guidet, inspireret, serviceret – you name it, og det er præcis, hvad du skal gøre, når du skriver tekster og producerer andet indhold til dit website:

Name it – and nail it! 

Du skal naturligvis stadig benytte dig af søgeord og søgevolumen, men du skal i langt højere grad end tidligere dække – ikke blot din egen røv, men – det emne, som brugeren bevæger sig ud på nettet efter.
Faktisk skal du dække emnet, så det er udtømt.

Og nu kommer vi til det helt nye sort!

For det, du skal have nu – det, som gør en afgørende forskel for, om Google-botten belønner eller straffer dig, det, som er det stærke pigment i det nye sort, vi alle og vil have nu, er:

”The long click’s”

 

SEO 2016 - The Long Clicks

The Long Click in action! Denne hånd laver også outreach – og er venligst udlånt af Nico Rezvani fra Webjuice.dk

 

Og hvad er så ”The long click’s?”

  • The long click’s er de særlige besøg på dit site, som Google nu er rigtig glade for at registrere.
  • The long click’s er de besøg på dit site, hvor brugeren dvæler ved siden og bruger tid på dit content.
  • The long click’s er de besøg på dit site, hvor brugeren får valuta for pengene – endda helt uden at have brugt en rød reje!
  • The long click’s er, som udtrykket nok så tydeligt siger, klik på dit site, som holder en god rum tid, og ikke straks – eller kort efter – afløses af et nyt klik.
  • Kort sagt er et ”Long click” et klik, der konverterer, når målet er at komme til tops i Googles søgeresultater.

 

Og hvordan skaffer du så de lange klik?

En god start er, at du sletter alt fra den gamle harddisc, som handler om først og fremmest at sælge. Men rolig nu, selvfølgelig skal du stadig sælge – hvorfor ellers overhovedet bruge tid på at læse dette?! Du skal sælge, ja, men for at sælge skal du OP i søgeresultaterne, og for at komme OP i søgeresultaterne skal du give den søgende det, den søgende leder efter OG meget mere til!

Og her kommer hensigten ind igen…

Som tidligere nævnt, skal du fokusere på brugerens hensigt, og nu – mere end nogensinde før – skal du tilkalde dig brugerens – og Googles – opmærksomhed ved at være klogere og smartere i både dit ordvalg og din brug af billedmateriale, grafik, videoer etc., så dit content går i dybden med det emne, som brugeren sidder med en hensigt om. For gør dit content det, bruger den besøgende tid på dit site – og det er det, det hele handler om.

Og det handler om relevans…

For at få opmærksomheden, de langvarige besøg og topplaceringerne i Googles søgeresultater er det altså nu, du skal slibe saven og top tune dit content med relevans. Dit content skal ikke blot emme af relevans men råbe af relevans, så selvom du måske synes, at du har mere på hjerte, end du nogensinde er blevet opfordret til at dele i dine mange opslag på Facebook, er det en god idé, at se rigtig langt ud over dig selv og gå på opdagelse i, hvad andre finder relevant derude!

Kort sagt må du dobbelttjekke din egen virkelighed med den, din målgruppe befinder sig i; du må i gang med at søge synonymer og nærstudere de beslægtede søgeord – og vil du virkelig ligge i toppen af poppen på Google, må du i gang med at finde en hel masse svar, der hjælper brugerne med spørgsmål, de knapt nok selv ved, de har!

Hvem sagde, content is King?

 

SEO 2016 - spørgsmål til content

Nogle forslag, som toolet rebutter.me giver os på en søgning efter ”content”.

Vil du have hurtig hjælp og masser af inspiration til dine beslægtede ord og relevante spørgsmål, kan du få det – helt gratis – når du benytter dig af toolet rebutter.me

Se eksemplet på illustrationen, hvor vi blot har smidt det ene ord ”content” ind i rebutter.me.

 

Bemærk, at vi her får en hel masse forslag til spørgsmål – vel at mærke relevante forslag – for alle de valgmuligheder, rebutter.me giver os, er ægte spørgsmål, som brugere stiller på Google.

 

– Hentet fra en uofficiel Google API…

 

Go fishing!

Emner og relevans finder du også, hvis du kaster linen ud efter online communities og tager på fisketur i det hav af interessefællesskaber, der findes  på nettet.

Googler du nu f.eks. blot ”interessefællesskaber på nettet”, bliver du præsenteret for alt fra ”fænomenologien om interessefællesskaber” til ”kønne baltiske piger”, og midt i SERP kan du – under fortællingen om, hvordan Bente fandt sin kusine gennem slægtsforskning – finde en tekst, der lover dig adgang til ”flere sjove interessefællesskaber på nettet”.

Om de baltiske piger så virkelig er så kønne, eller de ”sjove interessefælleskaber” er mindre sjove end de baltiske piger, bliver din rejse igennem SERP garanteret en blandet fornøjelse, men lader du dig først føre med, kan du være sikker på, at rejsen vil give dig oplevelser ud over de sædvanlige – og indsigt i områder, du aldrig før har skænket en tanke.

Og – det er netop her, du har muligheden for at gøre den store fangst; det er på den slags fisketure, du finder vande, som de færreste af dine konkurrenter har fisket i, det er her, du finder spørgsmål, som dine kunder søger svar på, det er her, du finder emner til indhold, som du senere selv kan bruge (som madding på krogen til de lange klik) i dit content.

 

  • Søg interessefællesskaberne og find inspiration i det, de taler om i foreningerne, klubberne og grupperne på Facebook.

 

Tænd op under dit content – Tænk: Brandslukning!

Det virker måske paradoksalt, når du læser, at du skal tænde op under dit content via tanker om brandslukning, men ikke desto mindre er der en metode til brandslukning, som går igen, når det handler om content, der kaster lange klik af sig. Og her er vi hverken ude i kunstige roser på Trustpilot eller skribenter, der har mediemonitorering installeret i hovedpudebetrækket.

Det, som vi er ude i, er den ældgamle metode til at slukke brande…

 

SEO 2016 - The Bucket Brigade

”The Bucket Brigade”

Når du skriver dit ”lange-klik-indhold”, med det relevante stof og de interessante vinkler på de emner, din målgruppe interesserer sig for, skriver du en allerhelvedes masse ord! (Pardon my French – but you do!)

Og… for at dine besøgende skal kunne holde ud at læse alle de ord, er det bydende nødvendigt, at du bruger masser af white space – luft på siden med teksten.
Det er akkurat ligesom, når man puster til ilden for at holde gryden i kog; der skal luft til, så sæt din tekst op i afsnit, brug masser af white space og publicer ikke tætskrevne tekster på dit website.

– Og hvor kommer brandslukningen så ind?

Når du er i gang med at fyre op under din tekst med white space, sætter du også ”The Bucket Brigade” ind.

Som nævnt er The Bucket Brigade et udtryk hentet fra fordums tiders brandslukning, hvor tapre mænd, som gik i kamp mod ilden, dannede en kæde, og spande fyldt med vand gik fra mand til mand.
Men ulig den funktion, som ”The Bucket Brigade” oprindeligt havde, skal den på dit site ikke slukke nogen ild, men holde den i gang!

Forestil dig, at der er ledetråde i spandene, og at brigaden fra starten af din sides indhold og hele vejen gennem siden holder kæden i gang. Forestil dig, at der – i stedet for vand – er teasere og godbidder i spandene, og at du stænker dem ud på en måde, så du hele tiden fører læseren videre. Til næste afsnit. Og næste afsnit. Og næste afsnit. Pointe efter pointe. Spand efter spand.

Hvis du har læst med fra toppen af dette indlæg, har du mødt 15+ spande undervejs – scroll gerne det hele igennem og bemærk, hvor de er…

 

Vil du vide, hvordan du bruger The Bucket Brigade i praksis?

  • Begynd at lægge mærke til den, når du læser lange indlæg
  • Leg ”Hans og Grethe”, når du skriver dine egne
  • Brug ledetråde i dit White Space
  • Brug spørgsmål i dit White Space
  • Brug lokkemad og peg på, at der kommer mere
  • Brug din fantasi
  • Glem alt om Jante!

 

Nu ved du, hvad de sladrer om hos Google.
Og du ved, at det nye sort er hensigt og relevans – i laaange klik.  

Fordi:

  • Sådan skaber du værdi udover det sædvanlige
  • Sådan skaber du unikt indhold
  • Sådan skaber du long clicks
  • Sådan øger du dit websites synlighed i Googles søgeresultater.

 

Rigtig god fornøjelse med dit ”nye sort content” – og husk nu også, at SEO er en ongoing task, og ligesom saven skal slibes for at vedblive med at være skarp, skal dit content passes og plejes for at bevare aktualitet – og aktualitet er en eviggyldig faktor, når det handler om rankings.

 

PS: I øvrigt peger Brian Deans analyse af en million Google søgeresultater på, at en MEGA ranking-faktor er, at dit content indeholder 2000+ ord.

  • Du har netop tygget dig igennem 2234.
  • Tak fordi du læste med!

 

0 kommentarer

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *