Nyheder fra Google Analytics og AdWords – forbedret ehandel og AdWords brand opdeling

Den sidste tid har Google rullet lidt forskellige nyheder ud – nogle mere synlige og offentliggjorte end andre. Derfor får du info om de to mest interessante nyheder her!

Ny og forbedret sporing af salg og produkter

I slutningen af maj offentliggjorde Google at der kommer nye muligheder ift. sporing af brugernes adfærd med produkter og ehandel. I dag kan vi spore salg, se hvilke produkter der har solgt bedst og hvilken omsætning det har givet. Det kan analyseres ud fra hvor brugeren er kommet fra, og hvilken side de startede på.

I dag ved vi altså en del om starten af fødekæden og slutningen – hvor kommer de fra og købte de. Jeg har hjulpet en del virksomheder de sidste år med at lave diverse ekstra sporinger med bl.a. eventtracking for at få mere info om brugernes adfærd med produkterne. Hvor mange brugere nåede fx til at se overblikssiden over varer, hvor mange ser et produkt, hvor mange lægger i kurv og hvor mange køber rent faktisk? Det har været lidt mere komplekse analyse da systemet ikke var gearet til det.

Det nye forbedrede ehandel giver endelig mulighed for at lave disse analyser meget lettere. Vi kan nu analysere på vareniveau hvor mange der har set varen, lagt i kurv og købt. Dvs. vi kan se frafald på vareniveau. Så kan vi let se hvilke varer der har mange visninger men ingen tilføjer kurven – og her skal der sættes ind. Eller værre endnu, varer mange brugere ligger i kurv, men ikke køber. Her skal der i høj grad sættes ind – hvad gør at brugerne efterlader netop disse varer?

Billedet her er fra Googles egen blog og viser endnu en dybde i analysen – de spændende data ift. hvor meget brugeren har interageret med dine produkter, delt op i forhold til devices. Det er tydeligt at mobile brugere i langt mindre grad overhovedet når at se et produkt, så i dette tilfælde bør der analyseres på hvor mobile brugere landere og hvorfor de ikke når videre til en produktside.

Enhanced ecommerce

Som jeg husker det, så havde Sitecatalyst allerede disse rapporter tilbage i 2009, men vi kan glæde os over at de endelig kommer i Google Analytics nu.

Så hvordan kommer du i gang?
1. Du skal vente til du får adgang til det. Pt er det i beta.
2. Du skal implementere koder for at indsamle disse data

Der er ingen tvivl om at Google Analytics er gået fra at være super simpelt at implementere til at kræve lidt mere for at få gavn at alle mulighederne. Det er bl.a. derfor de har lanceret Google Tag Manager, som gør det en del lettere for dig at få disse data sporet også. Samtidig har Google fået langt mere fokus på produktniveauet på det sidste, først med Google Shopping Ads, så med Dynamic Remarketing og nu følger analyse-delen med.

AdWords data delt i brand og ikke-brand

En ting jeg ser alt for ofte er AdWords bureauer, der rapporterer på totaler. IIIIIHHHH det er gået godt, vi har fået en masse salg. To simple segmenter viser ofte at det ikke helt er så sort hvidt. Brand søgeord har givet en masse salg til nærmest ingen penge og resten har kostet en del mere med noget ringere performance.

Det er en af mine store kæpheste, og derfor lavede jeg et dashboard der kan hjælpe webshops med dette – find det her.  Toppen af dashboardet viser det med al tydelighed: Første kolonne ser ok ud, anden kolonne afslører et spend på ca 30% af omsætningen, mens tredje kolonne viser at Brand-søgeord performer noget bedre:

AdWords Dashboard

Google har netop rullet en ny mulighed ud, hvor de hjælper dig med denne opdeling. I rapporten “Kundehvervning” og “Kanaler” foreslår Google nu at opdele din betalte kanal i to: Brand og ikke-brand. Over grafen står der følgende:

Aktiver brandopdeling

Klik på “Kom godt i gang” og så får du denne oversigt:

Brandsøgeord

Google foreslår selv hvilke ord, der er brand-søgeord ud fra klikrater mv, men du kan fintune, så det er korrekt opdelt. Når du har lavet denne opdatering kan du indenfor et døgn nu se samme “kanaler” rapport hvor Paid er opdelt i to – Generic Paid Search og Brand Paid Search.

Kanel med brandopdeling

Det er en stærk opdatering, der endelig giverfokus på en ekstrem vigtig opdeling. Så kan du lettere se lønsomheden på de mere generiske områder af kampagnen. Og skulle du få et chock over performance på ikke-brand, så husk at tjekke dine assisterede konverteringer inden du bare slukker din AdWords annoncering.

Det tager få minutter at tilføje denne opdeling, så det er bare om at fikse med det samme.

Problemer?

Ser du ikke teksten om at opsætte det? Så kan det skyldes to ting:

1. Google er ikke færdig med at rulle det ud, og du må vente tålmodigt.
2. Din konto er ikke opdateret til Universal Analytics. Google har automatisk opdateret langt størstedelen, men jeg stadig konti der ikke er rullet over i interfacet. Det kan du så vælge at gøre manuelt.

 

Personligt er jeg begejstret over de to nye muligheder. Den ene er relativ simpel, mens de kommende ehandelsrapporter vil gavne helt enormt i overblikket. Hvad synes du om tiltagene?

 

 

0 kommentarer

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *