Kom i gang med AdWords scripts

Lad Scripts hjælpe dig i Adwords

I AdWords er der mulighed for at opsætte automatiske regler. De kan spare dig for meget manuelt arbejde. Du kan byde efter en bestemt annonceposition, pause søgeord hvis kvalitetsresultatet er utilfredsstillende osv. Men der findes også mange trivielle arbejdsopgaver som man ikke kan klare med automatiske regler, men som alligevel skriger på at blive udført af en robot, eller måske bare et lille hyggeligt stykke javascript.

Google giver os mulighed for at foretage stort set alle tænkelige ændringer ved hjælp af AdWords scripts – som egentlig bare er javascripts.
For ikke-programmører er javascripts vidunderlige, fordi de bruges overalt på nettet, så man kan nemt finde hjælp.

Tjek din Adwordskonto for annoncer, der linker til fejlsider

404-sideEn af de først ting du nok har lyst til at bruge scripts til, er at tjekke alle links i dine annoncer for fejlsider.
Ingen har lyst til at spendere surttjente penge på at sende besøgende ind på en fejlside. Ja, det er rigtigt at google før eller siden opdager at dit link er dødt – men inden det sker, kan du have nået at spilde rigtig mange penge på nyttesløs annoncering.

AdWords script to the rescue!

OK, du kan også finde fejlsider v.h.a. Google Analytics – Læs blogindlæg om 404 sider her – (og det bør du selvfølgelig også gøre), men når du bruger AdWords scripts, får du nogle ekstra muligheder udover ren sporing.

Scriptet kan håndtere dine annoncer og sætte labels

AdWords scripts kan du få til at udføre bestemte handlinger i bestemte situationer – Og det er guld værd.

Du kan få scriptet til at sende dig en mail med de annoncer som leder til fejlsider. Du kan også få scriptet til automatisk at pause annoncerne og sætte en label som gør opmærksom på, hvorfor de er pausede. Du kan så få scriptet til at sende dig en mail med information om hvilke annoncer det har pauset, eller du kan fx sætte et script til at tjekke annoncer med denne label for om linket fortsat giver en fejlside. Gør den ikke længere det, kan scriptet automatisk aktivere annoncen igen og fjerne labelen.

 

Beregning af kvalitetsresultat på din Adwordskonto

QSEn anden ting som maskiner bør klare for dig er omfattende udregninger af omfattende datamængder.

Prøv fx at udregne et vægtet gennemsnit for dit kvalitetsresultat på tværs af alle søgeord – hvor du vægter resultatet efter antallet af visninger som søgeordet har genereret.
Det eneste du skal gøre er at gange hvert enkelt søgeords kvalitetsresultat med det antal visninger som søgeordet har genereret. Når du har gjort det for alle dine søgeord, skal du blot lægge tallene sammen og dividere med det samlede antal visninger. Et voilá!

Nej vel? Med bare 10 søgeord er det en trættende opgave. Med 10.000 søgeord, får du det aldrig gjort – heller ikke i et regneark.
AdWords script to the rescue…igen!

Du kan sætte et script til at foretage denne udregning lige så ofte du har lyst og sende dig en mail med resultatet, eller måske bare lægge det ind i fx et google spreadsheet. Du kan få det til at udregne dit vægtede kvalitetsresultat på tværs af hele kontoen, enkelte kampagner og annoncegrupper. På den måde kan du følge med i om de ændringer du foretager reelt er forbedringer.

 

 

Scripts på MCC konto

Har du en MCC dvs en paraplykonto, hvorfra du har adgang til flere forskellige AdWords konti, kan du nu også køre det samme AdWords script på tværs af flere konti i din MCC. Det er en helt ny mulighed som først er kommet ud af beta i sidste måned.

Der er noget nær uanede muligheder for at forbedre din performance og produktivitet. Og der kommer løbende nye områder til.

 

Få en god start

Dit første script bør nok være et som ikke foretager ændringer i kontoen, det er altid godt at starte i det små. Når du er blevet lidt mere savvy kan du gå i gang med at lege med nogle mere action packed scripts.

Sådan kommer du i gang med AdWords scripts:

scripts-adwords-hvor

  1. Du finder AdWords script i din AdWords konto, nederst i venstre side under ‘massehandlinger’ >> ’scripts’
  2. Tryk på den store røde knap for at komme i gang.
  3. Slet alt der evt står i feltet og sæt nedenstående kode ind.

function main() {
var keywords = AdWordsApp.keywords()
.orderBy(“Impressions DESC”)
.forDateRange(“YESTERDAY”)
.withLimit(10)
.get();

Logger.log(“10 keywords with most impressions yesterday”);
while (keywords.hasNext()) {
var keyword = keywords.next();
Logger.log(keyword.getText() + “: ” +
keyword.getStatsFor(“YESTERDAY”).getImpressions());
}
}

  1. Tryk på den grå ‘autoriser nu’ knap >> tryk ‘Accepter’ og luk det lille pop-up vindue.
  2. Tryk nu på den blå ‘kør script nu’ knap og den grå ‘kør uden eksempelvisning’
  3. Når scriptet er færdig med at køre efter få sekunder, så tryk på linket’logbøger’ >> og det grå faneblad ‘logbøger’.

Du kan nu se en liste over de 10 søgeord som fik flest visninger i går. Ikke videre brugbart, men dog en start.

Har du fået blod på tanden, så er det bare om at komme ind på https://developers.google.com/adwords/scripts/?hl=da hvor der er masser af ideer til den videre leg eller læring eller arbejde eller hvad du nu vil kalde det.

God fornøjelse.

0 kommentarer

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *