AdWords Virksomhedsdata

Sådan Kommer Du I Gang Med AdWords Virksomhedsdata

Uden at ville piske en stemning op synes vi i Webjuice at Virksomhedsdata er et helt fantastisk tiltag med et meget stort potentiale til at lave annoncer, der skyder dig langt foran konkurrenterne.

Det er stadig helt nyt, men netop derfor er det også bare med at komme ud over stepperne med det nye AdWords tiltag Virksomhedsdata.

Jeg guider dig her igennem hvordan du går fra at få oprettet et datasæt til at få vist en annonce i Google, der inddrager datasættet.

AdWords Virksomhedsdata

 

Hvad kan jeg med AdWords Virksomhedsdata?

Overordnet kan du uploade forskellige typer datasæt – eller det vil sige på sigt kan du smide annonceudvidelser og målretning ind her, men lige nu modtager den kun ‘annoncetilpasserdata’.

Det er heldigvis også det mest interessante tiltag ved Virksomhedsdata: annoncetilpasserdata er nemlig dynamiske parametre, der virker som en drøm i normale søgeannoncer og med fantastiske muligheder for målretning.

Tidligere har mangen en AdWords-konsulent nok drømt om søgeannoncer med specielt dynamisk opdaterede priser i, men det har været svært at få lavet noget der helt spiller.

Nu lysner det, da det blot kræver at du får genereret et regneark hvor der angives nogle værdier til attributter som pris og antal. Herefter får du lavet en fornuftig målretning, der rammer det specifikke produkt og vupti, så er du oppe at køre.

 

Hvilke attributter kan jeg angive og arbejde dynamisk med?

Indtil videre er der standard- & målretningsattributter, attributtyper, muligheden for at arbejde sprogspecifikt og en countdown-funktion.

 

  • Standard indeholder muligheden for kun at arbejde med data på mobilannoncer, angive en start-/slutdato på dataet, specificere tidspunkter/dage på ugen hvor dataet skal bruges og et Custom ID hvis du selv vil angive en værdi til at genkende et dataudvalg.
  • Målretning kan angives på kampagne-, annoncegruppe- eller søgeordsniveau. Målretningen mod søgeord kan også granuleres ned i søgordstype.
  • Attributtyper er den mest fleksible og spændende mulighed. Her opereres der med 4 typer: tekst, tal, pris og dato.  I tekst kan du smide nær sagt hvad som helst ind, mens tal kun tager heltal, pris tager tal inkl. decimaler og valutakarakterer og datoen skal formateres yyyy/MM/dd hh:mm:ss.
  • Countdown er selvfølgelig fantastisk til tilbudskampagner, hvem vil ikke gerne kunne inkludere “Slå til nu, kun på tilbud i x dage.” i sin annonce?

 

I det her indlæg vil jeg fokusere på målretning og attributtyper, da det er her de oplagte forbedringer af annoncer kan laves.

 

Opbygning af et annoncetilpasser datasæt

Google har været så flinke at lave en lille template til et annoncetilpasser datasæt (kan downloades her). Jeg tager udgangspunkt i templaten og vil gerne oprette en annonce med dynamiske parametre på produktet Rumble Roller fra webshoppen Den Intelligente Krop.

Rumble Roller findes i 2 størrelser/hårdheder og den mindre hårde udgave koster p.t. 399 kr. De to tal vil jeg gerne have kommunikeret i annoncen, så derfor ender jeg med følgende:

 

AdWords Datasæt

 

Læg mærke til hvordan attributtyperne bruges: du angiver typen i parentes og kan så selv foran skrive det ord du synes giver mest mening til den værdi du angiver. F.eks. kunne jeg også have skrevet “Brand” i stedet for “Model”.

Jeg havde problemer med at angive valutakoden (DKK) under “Pris”, men den accepterer fint datasættet uden nogen angivelse. Umiddelbart accepterer den kun valutategn (£$€) og ikke valutakoder (DKK, SEK…).

Jeg har kun én annoncegruppe i kampagnen “Brands – Rumble Roller”. Hvis jeg havde haft flere skulle jeg måske også angive en “Target ad group” og måske “Keyword”, medmindre jeg er villig til at mit datasæt bliver brugt på alle annoncer i kampagnen, der hiver data ind fra datasættet.

I række 3 i Excel-arket kunne jeg have anført et nyt produkt og angivet number/price/target, og i sidste ende er det selvfølgelig bare med at få alle produkter ind, men nu starter vi lige i det små.

 

Upload af datasæt til AdWords.

Datasættet er nu klar til at blive uploadet til AdWords. Ikke alle har adgang til Virksomhedsdata under “Delt Samling”, men hvis du er en af de heldige klikker du dig derind og så den store røde DATA-knap.

 

Upload AdWords Data

 

Du får så mulighed for at angive et navn for dit datasæt og det navn bør du bide mærke i, da det skal bruges når du forfatter dine tekstannoncer. Ellers er det bare at få fundet frem til dit Excel-ark under Filupload: du kan eventuelt “Upload, og se eksempel” for at få besked om du har gjort det rigtigt.

 

Rollers

 

Når datasættet er oprettet skal det godkendes, men som landet ligger nu tyder alt på at det sker automatisk i løbet af et par minutter.

 

Afventer Gennemgang

 

Oprettelse af tekstannonce med dynamiske parametre

Så skal der laves en annonce hvor vi hiver dataet ind. Jeg vil gerne bruge ‘Model’ som min overskrift og inkludere ‘Size’ i den 1. beskrivelseslinje og ‘Pris’ i den 2. beskrivelseslinje. Vi genopfrisker at jeg gav mit datasæt navnet “Rollers” og derfor laver jeg min annonce som følger:

 

Roller Annonce

 

Formatet er altså {=Datasætnavn.Attribut} hele vejen igennem. Der skulle ikke være noget i vejen for at hente fra forskellige datasæt i den samme annonce, hvis man skulle have lyst til det.

Spørgsmålet er så om man får en ordentlig annonce ud af det og helst én der ser ud som vi forestiller os med navnet og tallene sat ind?

 

Rumble Roller

 

Søreme jo! Dog skal jeg indrømme at jeg havde svært ved at få annoncen frem: inde i AdWords interfacet bliver den ved med at stå som “Kvalificeret” og ikke “Godkendt” og kommentarboksen fra Google meddelte også at denne annonce ikke var kvalificeret(! – men dog “Kvalificeret”?!) til at blive vist på søgenetværket.

Ved at være lidt kreativ (læs: trykke F5 mange gange på min søgeterm) lykkedes det mig at få annoncen frem og den sidder lige i skabet. Jeg prøvede også at ændre en værdi i datasættet, ud og trykke F5 igen og så fik jeg også annoncen frem hvor den fint havde hentet den nye værdi (399 -> 398) ind:

 

Mere Rumble Roller

 

Jeg testede en del frem og tilbage, men indtil videre er det kun lykkedes mig at få en annonce der bruger datasæt til at blive vist hvis 1) der er en anden annonce aktiv i annoncegruppen og 2) jeg refresher søgeresultatet en hel del gange.

Det er selvfølgelig ærgerligt, at det ikke lader til, at Google vil vise annoncer med annoncetilpasserdata endnu, men på den anden side betyder det jo så også, at alle får mere tid til at blive skarpe på Virksomhedsdata i AdWords.

Update 26/9: Google har officielt annonceret AdWords Virksomhedsdata og annoncer med annoncertilpasserdata bliver nu vist på lige fod med tekstannoncer, der ikke benytter sig af Virksomhedsdata! Dog skal du p.t. have en almindelige tekstannonce sammen med din virksomhedsdata-annonce for at få den vist.

 

Virksomhedsdata fremadrettet

Det er jo næsten for tidligt at komme med ønsker til så nyt et tiltag, men det kunne være super at få gjort processen med at uploade datasættet automatisk sådan at priser osv. ligesom i Shopping-kampagner hele tiden er opdaterede.

Ud over det er det et kæmpe skridt i AdWords-regi og hvis vi kigger lidt frem ad kommer der helt sikkert til at være mange skarpe juleannoncer derude med priser og andet godt.

I Webjuice glæder vi os i hvert fald til at Virksomhedsdata kommer helt ud af “beta-skallen” og vi ser frem til at få mere info fra Googles side: lige nu er der nemlig ikke så meget som en officiel annoncering af tiltaget at finde, kun en hjælpeside på amerikansk som du kan finde her.

3 kommentarer
  1. Henrik Hvam
    Henrik Hvam says:

    Hej
    Tak for denne fine gennemgang, som jeg vil prøve at bruge i min webshop, hvor især det med dynamiske priser ser ud til at være noget, som er relevant.
    Mvh
    Henrik

    Svar
  2. Lars M
    Lars M says:

    Jeg sidder og bakser med at få virksomhedsdata ind på vores shop, og jeg synes at jeg fik meget ud af jeres indlæg her – så vil egentligt bare sige tak for det, keep up the good work =)

    Svar

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *