Hjælp din AdWords-konsulent med at øge din omsætning

Dette er ikke et indlæg der skal skille vandene og åbenbare nye fantastiske AdWords-funktioner.

Det er nærmere en lille reminder om, hvad du som webshop-ansvarlig kan gøre for at få et endnu bedre samarbejde med din AdWords-konsulent, sådan at i i fællesskab kan skabe flottere resultater på AdWords-kontoen.

 

Det handler om kommunikation

Det kunne tænkes, at du har fået indkøbt et produkt, der viser sig at være en kæmpe sællert.

I kampens hede bliver der ikke sendt en besked af sted til AdWords-konsulenten om at få lavet nogle skarpe annoncer på produktet.

Det kan hurtigt vise sig at være ærgerligt: scenariet bliver nemt “tænk hvor meget mere vi kunne have solgt hvis…”.

 

Vi snakker AdWords, du snakker Ecommerce - hvordan mødes vi bedst?

Vi snakker AdWords, du snakker Ecommerce – hvordan mødes vi bedst?

Hvordan udbedrer man problemet?

Den nemmeste løsning er at have en side, der viser nye produkter på webshoppen i kronologisk rækkefølge.

Så kan din AdWords-konsulent selv tjekke løbende, om der er nye produkter, der skal laves annoncer for.

Alternativet er at sende en mail med nye produkter til din konsulent, hvilket giver den fordel, at du kan kommunikere lidt ekstra om, hvad du mener, der skal slås på i annonceteksten.

– Men det er jo nok de færreste, der har tid til at sende mails i tide og utide, så nyhedssiden er en smart automatisk måde at gøre det på: dog kræver det selvfølgelig at AdWords-konsulenten får tjekket siden!

Scenariet kan selvfølgelig også være, at ordrerne ingen ende vil tage og du næsten ikke kan følge med: i den situation kan det være, at du i stedet skal have kommunikeret at trafikken fra AdWords skal stoppes, da der er ved at være udsolgt.

 

Vi elsker at få besked, når i laver ændringer

Den anden del af et bedre samarbejde med din AdWords-konsulent er at få kommunikeret ændringer til personen.

Det kan være ændringer i sidekoden, URL-strukturen eller, for at fortsætte i sporet fra sidste afsnit, en vare med høj søgevolumen bliver udsolgt.

Få ting er mere ærgerligt end en ‘død’ landingsside: ‘død’, fordi produktet er udsolgt, eller det føres måske ikke længere, eller det er blevet flyttet til en anden kategori på siden.

En anden klassiker er at Analytics- og AdWords-sporingskoder ryger i et redesign af webshoppen.

Tit får man nok ikke kommunikeret de her ting til AdWords-konsulenten, fordi personen sidder ude af huset og derfor ikke helt er ‘in the loop’.

Det vil vi rigtig gerne være, så tøv ikke med at kontakte os omkring store og små ændringer! – Ofte kræver det måske kun et CC på en mail.

 

Ingen ved hvad fremtiden bringer – men du har måske en anelse

Er din webshop (eller nogle af de produkter du sælger) i et marked, der er meget sæsonbestemt?

Har du nye tilbud hver 2. uge?

Ændrer du tit priser på din webshop eller er du måske i et ret statisk marked?

 

Det er nemt i AdWords at planlægge annonceringen - måske er der timer/dage hvor det ikke giver mening for din forretning at annoncere?

Det er nemt i AdWords at planlægge annonceringen – måske er der timer/dage hvor det ikke giver mening for din forretning at annoncere?

Dine svar på ovenstående spørgsmål er eksempler på info din AdWords-konsulent helt sikkert også vil sætte pris på at få.

Hvis dine priser f.eks. er ret statiske kan konsulenten inkludere prisen på produktet i annoncen, hvilket konkurrenten måske ikke har: voila, du har nu en stor fordel på hånden.

Alle mønstre i din forretning kan være interessante for en AdWords-konsulent så informer endelig om dem.

 

Kommunikation betaler sig

Det her indlæg handler i bund og grund om én ting: det er vores erfaring i Webjuice at jo bedre kommunikationen er mellem AdWords-konsulent og webshop, jo bedre ser bundlinjen ud.

Så altså:

  • Find den mest hensigtsmæssige måde at få kommunikeret nye produkter på til din AdWords-konsulent.
  • Informer om ændringer på din webshop, både store og små.
  • Hvis der er gentagelser i din forretning eller sæsonbestemte mønstre så giv også lyd om disse.

Nu har du læst om, hvad en AdWords-konsulent gerne vil vide: hvilke ting vil du gerne have, at din AdWords-konsulent informerer dig om?

 

0 kommentarer

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *