man-thinking

Google på afveje?

 

 

Jeg oplever en stigende frekvens af helt og aldeles irrelevante resultatsider på Google.

Google antager at de ved bedst, hvad det er jeg leder efter og giver mig resultatet for deres tolkning og ikke det jeg søgte efter.
Skriver jeg “lageruddannelse”, viser Google mig søgeresultater for “lederuddannelse”. Skriver jeg “dol uddannelse”, viser den mig også resultatsiden for “lederuddannelse”.

Jeg har en smule indsigt i, hvordan klikpriserne og konkurrencen er på de forskellige søgetermer. Og jeg er tilbøjelig til at mistænke Google for at optimere indtjeningen ved at lede nichesøgetrafik hen til mere lukrative søgeresultatsider med flere og dyrere annoncer.

Det er her man med en vis ret kan stoppe op og sige: Hmmmm…

Nå ja, man kan jo så bare klikke på ‘mente du [det du skrev i søgefeltet]’ linket. Altså Googles måde at sige: “Vi har vist dig det bedst mulige søgeresultat, men insisterer du alligevel på at se resultatet for det sludder du skrev i søgefeltet, så lad gå da”.

Når man så har klikket på “ja, jeg mente rent faktisk det jeg skrev i søgefeltet” får man lov at se de rigtige organiske resultater, men som oftest bliver AdWords annoncerne ved at være dem som er relevante for googles (fejl)tolkning. Så hvis man ikke gik i fælden første gang, får man lige en chance mere for at klikke på en annonce.

Eksempel: Søgning på ‘dol uddannelse’. Både organiske resultater og AdWords er for den relaterede søgning ‘lederuddannelse’

dol_uddannelse_serp#1

 

Eksempel : Søgning på ‘dol uddannelse’. Efter at have klikket på ’søg i stedet efter dol uddannelse’ De organiske resultater er nu korrekte, men  AdWords er stadig for den relaterede søgning ‘lederuddannelse’.

 

dol_uddannelse_serp#2
Hvis man kigger på det fra AdWords annoncørers synspunkt, er der ikke nødvendigvis nogen grund til at klappe i hænderne.

Siden man ikke længere kan fravælge ‘relevante varianter’ til exact match søgeord i AdWords, har google tvunget os til at acceptere at annoncer også vises selvom folk staver et ord anderledes, eller fx skriver det i flertal i stedet for ental. Nu udløser exact match søgeord også annoncer på synonymer.

Ikke synonymer som et broad match søgeord, hvor Google viser en korrekt søgeresultatside, med (potentielt) irrelevante annoncer, men synonymer på den måde at hele søgeresultatsiden laves om, så google viser søgeresultatsider for ens exact match søgeord, selvom der er blevet søgt på noget helt andet.

 

Eksempel: Søgning på ‘dol uddannelse’ og ‘lageruddannelse’ har givet annoncevisninger, selvom søgeordet i kontoen (lederuddannelse) er sat til exact match. Så hvis lageruddannelse og dol uddannelse + potentielt alle andre uddannelser ikke tilføjes som negativer, vil AdWords blive ved at vise annoncerne til folk som slet ikke er i målgruppen.

§

 

Heller ikke optimalt for SEO

SEO-folk er nok heller ikke begejstrede. Har du fx brugt tid på at komme højt op på “DOL uddannelse” eller “lageruddannelse”, vil du sikkert blive skuffet når du opdager at søgetrafikken dirigeres over på helt andre resultatsider.
Måske er det fremover ikke længere nok at ligge øverst på nichesøgninger – du vil også skulle køre AdWords samtidig, for overhovedet at få muligheden for at blive vist organisk.

I sidste ende kan det umuligt være i Googles langsigtede interesse, så lad os derfor håbe de snart kommer til fornuft (igen) og giver os de relevante søgeresultater tilbage.

0 kommentarer

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *