Google fjerner Adwords annoncer

Eksempel-4-annoncer

Google ændrer i placering af Adwords annoncer, så der er 4 top placeringer og ingen annoncer i siden!

Google har gennem et stykke tid, testet en anden placering af annoncer og ligeledes testet at fjerne dem helt fra højre side.

Nu har de “officielt meldt ud” at de fjerner annoncer helt fra højre side af søgeresultatet og fremover er der kun 4 annoncer i toppen. Læser du denne artikel fra Searchengineland, så er der en unavngiven Google kilde, der bekræfter det.

De eneste undtagelser med indhold i højre side er shopping annoncer og visning af Knowledge Panel, som er Googles visning af data fra virksomheder.

 

Hvad kommer det til at betyde for dig som annoncør?

Der er ingen tvivl om at der bliver større rift om pladserne. Der er færre annoncer til stede, så den helt naturlige konsekvens betyder at prisen stiger for at få en af de 4 pladser. Annoncører der plejer at være i højre side har fået trafik nu og da, dog med lave klikrater, får nu slet ikke trafik. Det betyder at de byder op, og dermed bliver Google AdWords auktionen om pladserne dyrere at vinde.

Annoncører der plejer at ligge i toppen bliver så nødt til at øge budene for at beholde deres placering, og således vil det lykkedes Google at få priserne op.

Om de kommende uger og måneder bliver præcis som antaget ovenstående er selvfølgelig ikke 100% sikkert, men meget peger den vej.

Annoncører der ikke normalt ligger i top 3, får derfor også svært ved at deltage i kampen – enten fordi de ikke har råd eller fordi det ikke har været profitabelt, og dermed bliver det kun sværere fremadrettet.

 

Flere annoncer i bunden

Det nye setup har dog ikke kun 4 annoncer på hele side 1 i søgeresultatet. Der er også  annoncer i bunden, men alle tal tyder indtil videre på at trafikken til disse annoncer er meget lav og derfor ikke meget bevendt for annoncøren.

Hvis man er et stort firma med stort spend vil man sikkert se at man holder placeringen, men at den bliver dyrere at bibeholde.

For mindre annoncører uden det store spend, bliver det en udfordring at bibeholde den relative billige trafik man tidligere kunne få, ved at ligge som nummer 5.

 

Shopping endnu mere i fokus

Igen kan man se at Shopping annoncerne trækker en del fokus og i dette tilfælde bliver annoncerne i højre side direkte erstattet af billedannoncer. Det gør det dermed kun endnu vigtigere at have 100% styr på denne del af annonceringen, have det bedste feed og dermed god eksponeringsgrad og salg.

Hvis man så er en lille virksomhed der ikke sælger produkter der kan komme i et shopping feed, så er der en udfordring i den nærmeste tid. Det er derfor værd at vide om du har en mulighed for få billede på det du sælger, så du får den bedst mulige eksponering.

 

Virksomhedsdata endnu vigtigere!

Som mindre virksomhed, er der så i højere grad grund til at sørge for det bedste Knowledge Panel, så man sikre sig maksimalt eksponering på lokale søgninger.

Det bliver spændende at følge udviklingen den nærmeste tid og vi venter spændt på at Google kommer med en udmelding og deres tanker/ideer til hvordan man får det bedste ud af denne ændring.

Hvad synes Webjuice om ændringen?

Det er sjældent Google laver SÅ store ændringer i søgeresultatet så vi følger udviklingen nøje. Der er ingen tvivl om at Google opnår en højere klikpris. En ting er dog sikkert, og det er at Google ikke laver en ændring de taber penge på – alt er testet og økonomisk vurderet.

Vi ser en større udfordring for virksomheder med mindre avance, da de dyrere klik kan blive for dyre.

 

Stor udfordring for de organiske resultater:

Som det kan ses på billedet, er der ingen organiske resultater over folden og du finder dem kun ved at scrolle.

Organiske resultater

Her kan man forvente et fald i klikraten, fordi folk ikke vil scrolle og på sigt kan det blive nødvendigt for disse firmaer at bruge Adwords, for overhovedet at blive set.

 

 

0 kommentarer

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *