Google Dublin konference og Youtube nyheder

 

Google konference i Dublin – Youtube og branding

I disse dage er vi to Webjuicere i Dublin og nyde energien fra Googles europæiske hovedkontor. Jeg var afsted til konference Google Accelerate i december 2014 og de gentager nu succesen med en konference primært for C-level personer (c-level er chefer, fx CEO, COO osv). På billede ses undertegnede og min grå kollega. Det er min kollega til højre 😉

smjk

Vi kom relativt tidligt mandag hvilket gav os mulighed for at tage en jobsamtale (!?), et længere møde med Google og derefter en rigtig god middag i selskab med vores Google team. Vi kunne også nyde udsigten fra Google kontorets 13. etage, det er et fantastisk syn.

google4

googleview

Webjuice får unikt serviceniveau

Vores tætte samarbejde med Google kommer ikke blot til udtryk af at vi er med til konferencen, men samtidig er vi det eneste danske bureau, der har adgang til et helt nyt serviceniveau i form af let booking af personlig sparring fra de dygtigste Google supportere.

Google Konferencens output

I dag har vi haft fornøjelsen af en række spændende oplægsholdere. Når Google holder arrangement kører det hele top professionelt og det er rutinerede oplægsholdere.

Indholdsmæssigt var der ikke breaking news, men som altid sætter det en masse tanker igang. Googles vinkling og prioritering viser hvad de tror på og hvad der er i fokus de kommende år. Mobil og Youtube var ikke overraskende blandt emnerne, men pga målgruppen for deltagerne, handlede det lidt mere om udfordringerne i at integrere en brand annonceform i et klassisk ROI-baseret bureau.

Der er ingen tvivl om at Google er gået fra ekstrem fokus på pull-markedsføring med search til at tilbyde paletten i hele salgstragten med et stort fokus på Youtube og display annoncering. Det handler dermed ikke længere om at sikre tilstedeværelsen på de rette termer, men at arbejde langt mere strategisk og sammensætte det rette annoncemix for at opnå de bedste resultater på længere sigt.

youtubelogo

Som en del af denne proces kommer der flere og flere utrolig interessante annonce muligheder på Youtube platformen. De nyeste to der begge er ekstremt interessante er:

  1. Integration af Google shopping annoncer i Youtube annonceringen
  2. Målretning mod maillister – også kaldet Costumer match. Læs mere om denne mulighed i vores blogindlæg her.

 

Google har lavet et eksempel på hvordan integration af shopping ads i en Youtube annonce kan se ud:

 

Med denne tilgang arbejdes der både med branding men med muligheden for direkte salg også. Det skal bemærkes at denne annonceringsform ikke er tilgængelig for alle, men ønsker du at komme i gang, så giv os et kald, så kan vi skaffe dig indenfor og prøve allerede nu.

Du skal stille dig selv spørgsmålet: Hvad kan du gøre for at brugerne ikke ønsker at skippe din annonce? Samtidig med skal du udnytte de første 5 sekunder så du får dit budskab ud, mens brugeren stadig ikke kan klikke væk fra din annonce. Du kan få konkrete input fra Google på dette link.

De to ting jeg ser giver flest udfordringer ift. Youtube annonceringen er det kreative og forventningerne.

For at sikre det bedste materiale har Webjuice derfor lavet et strategisk samarbejde med en af Danmarks dygtigste videoproducenter, der i samarbejde med os kombinerer videokunst med potentialet i Youtube annoncering. Det fortæller vi mere om senere.

Forventningerne kan du selv hjælpe med. Hvis du tror at det virker som search, så tager du fejl. Men ser du det som en spændende mulighed for branding, så er det en effektiv annonceplatform. Vi har kørt en del kampagner, og selv med de mindre gode kreativer vi til tider har fået stillet til rådighed, så har resultaterne været meget positive.

Video og Youtube er kommet for at blive

Google har mange spændende data, og når det kommer til Youtube og brugen af mediet, så går det kun en vej: Op. Der bruges mere og mere tid fra flere og flere forskellige personer.

Hver år øges andelen der bruger Youtube dagligt med 40%.

50% af alle videoer ses på mobilen. Trods enheden, så er gns. tidsforbrug på 40 min. Så selv på mobilen er brugerne engagerede.

Måling af Youtube og branding – Brand lift survey

Branding kan være træls at måle. For hvilken rapport i Analytics viser dette? Præcis denne udfordring er Google meget opmærksomme på og tilbyder derfor noget jeg synes er mega fedt.

Google tilbyder et “Brand lift survey” der kort fortalt måler brandkendskab før og efter en kampagne. I disse data er der masser af spændende detaljer, som giver dig spændende viden generelt set. Det kræver at du har et vist spend på kampagnen, men er budgettet til det, så kan værdien af rapporten være pengene værd i sig selv.

Derudover kan du mere lavpraktisk se på trafikken fra brandsøgninger, der typisk er en afledt effekt på brand-kampagner på Youtube.

VIP frokost

Endeligt havde jeg fornøjelsen af at deltage i en mindre VIP frokost, hvor en række folk relativt højt i Google hierakiet deltog og snakkede med os. Udover den gode champagne, udsigten og den gode betjening, så var det en fornøjelse at se at de i den grad prioriterer at lytte til vores input. De var meget nysgerrige for at høre nærmere og det gav fornemmelsen af at vi i høj grad er en samarbejdspartner med fokus på Samarbejde. Meget positivt og ikke mindst venlige Google chefer 🙂

googleVIP

I aften står den på stor middag og i morgen er der endnu en dag med konference i Google-land.

Med hilsen fra jeres udsendte,

Jacob Kildebogaard

 

0 kommentarer

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *