Google shopping rykker nærmere

 

Google shopping rykker nærmere

Det er ikke synderligt synligt, men vi oplever flere og flere søgeresultater, hvor det er muligt at finde et faneblad 100% dedikeret til shopping – på google.dk hedder den dog “Indkøb”

Klikker man på fanebladet finder du shoppingannoncer med lidt flere muligheder end man finder i de shoppingannoncer, vi er vant til at se.

1

På nogle søgninger kan den dog stadig gemme sig lidt, og man skal lige gennem en drop down:

3

Sorteringsmuligheder:

Ude i venstre side er der oprettet et filter, hvor man kan sortere på priser eller sælger.

Vi kan se at den pr. default viser 5 sælgere – med mulighed for at udvide for at se flere.

Vi kender ikke helt kriterierne for at være blandt de 5, men mon ikke det sorteres ud fra mængden af produkter, kvalitet af feedet og relevans i forhold til produktsøgningen.

sortering-shopping

 

Pricerunner konceptet:

Er I flere butikker der har de samme varer bliver det vist i oversigten – her kan man se at der er 3 butikker der har denne sko.

flere-butikker

Når man klikker så åbner der et større vindue, hvor “pricerunner konceptet” introduceres. man kan nu sammenligne de tre butikkers priser og se ratings/reviews på de enkelte butikker.

pricerunner-koncept

Disse reviews hives ind fra Trustpilot i Danmark – For at få anmeldelser skriver Google selv at der skal være minimum 150 indenfor seneste 12 måneder og minimum 3,5 på en 1-5 skala.

 

Hvad skal du gøre nu?

  • Du skal selvfølgelig være tilstede på shopping.
  • Du skal sikre dig det bedst mulige optimeret feed.
  • Du skal berige dit feed med alle tænkelige attributter – Det kunne fx. se ud til at det nye krav om EAN-numre i dit feed, er med til at sikre Google viser de rette produkter, når de sammenligner.
  • Så tjek dit feed og giv det lidt kærlighed – konkurrencen øges og det kræver mere og mere at være med helt fremme.

 

Webjuice 5 år med Adwords og Søgemaskineoptimering

Fra 2 til 14 på 5 år

Webjuice startede for 5 år siden med 2 skriveborde og et lille kontor hos Amino.

Søren og Jacob mente, at de som selvstændige konsulenter kunne gøre en forskel indenfor analytics, adwords og søgemaskineoptimering og de var overbeviste om, at de aldrig skulle have ansatte.

Efter en lille smuttur til Rødovre er vi nu endt på Ewaldsgade og fra kun at være de 2 eneste, er vi nu 14 i alt. Selvom antallet er steget er ambitionerne stadig de samme – Vi vil gøre en forskel indenfor online markedsføring og hjælpe virksomheder med at skabe gode resultater online.

Du kan læse endnu mere om Webjuice her

Premier Google Partner – Webjuice er klar til at hjælpe!

 premier-logo-300x300

Vi gør os umage og det belønnes af Google!

Google har lagt et ekstra lag ovenpå det kendte Partners Program. Nu har de samlet en række af de Adwords bureauer i Danmark, der performer bedst og hævet dem fra at være Google Partners til at være Premier Partners.

Dette betyder at Google har vurderet arbejdet med vores kunder og vores faglige niveau så højt at vi kommer op i den bedste gruppe af bureauer – og det er vi hos Webjuice A/S selvfølgelig utrolig stolte af.

Vi vandt en pris sidste år, hvor de to partnere i Webjuice A/S var inviteret til San Fransico og i år bliver vi så belønnet med denne udemærkelse.

 

Det mener vi i Webjuice A/S er fuld fortjent.

Vi har alle de certificeringer i Adwords der kræves samtidig med at vi håndterer store Adwords konti indenlands og udenlands, der iblandt et meget stort og respekteret brand, der bruger Youtube i stort internationalt format.

Vi var tidligere også helt i front med “shoppingannoncer i Youtube” og har pt. også en kunde, der er whitelistet til de helt nye Expanded Ads som Google netop har lanceret.

 

Vores viden gavner kunderne

Som kunde hos Webjuice A/S er der god grund til at glæde sig over den store passion og faglighed i Adwords teamet. Vi holder os up to date og sikrer at vores kunder får gavn af de nye tiltag, der giver værdi for netop dit site. Det er også en del af det der vurderes for at blive Premier Google Partner.

Jacob Kildebogaard har også skrevet en bog om Adwords, så du kan få ydeligere input til dit arbejde med din konto, hvis du selv vil have fingerne i dejen. Du kan se mere om bogen her.

 

Vi glæder os til fremtiden med Adwords arbejde og vores gode samarbejde med Google. Det bliver spændende for alle!

 

Vi følger naturligvis Googles politik vedrørende tredjeparter, som kan læses her

 

 

 

GTIN krav til Google Shopping Feed

 

Google stiller nye krav til dit shopping feed

Google udmelding om GTIN krav

Global Trade Item Number

Som det fremgår af billedet, så rammer kravet om GTIN nummer i dit Google shopping feed, Danmark i 2017.

De første afviste produkter vil kunne ses fra den 14. februar 2016.

 

Hvad er Global Trade Item Number?

GTIN numre er det vi oftest forbinder med stregkoder.

 

GTIN stregkode

GTIN stregkoden er også kendt som et EAN nummer – det nummer som alle offentlige virksomheder bruger.

Virksomheder bruger det altså, for at kunne identificere de enkelte produkter og produktvarianter.

Google vil gerne tilføje GTIN numre i feedet, da de så 100% kan identificere de enkelte produkter og sikre sig, at de viser de rette produkter, når folk søger.

Google har skrevet mere om unikke produkt id’er i deres Shopping feed hjælpesektion

 

Du skal igang med at berige dit shopping feed!

 

Attributen Gtin

Din leverandør burde kunne give dig de nødvendige GTIN/EAN koder, så du efterfølgende kan tilføje dem.

 

Hvis du er Dandomain kunde

Vi har kontaktet Dandomain, for at høre hvordan de forholdt sig til GTIN koderne i deres feed og det viser sig at man kan tilføje disse under hvert produkt (Du kan se på billedet, hvor du finder feltet).

GTIN dandomain shopping feed

 

Hvornår skal du ikke bruge GTIN koder

Der er undtagelser for kravet om GTIN koderne:

  • Specialfremstillede varer – som fx kunst, specialfremstillet tøj
    Antikviteter – varer der er produceret før man indførte GTIN (1970)
    Eget brand – Hvis du sælger produkter du selv har fremstillet

 

Hvad med din platform?

Efterhånden, som vi bliver klogere på de forskellige platforme, så vil vi opdatere dette indlæg.

Nyt annonceformat i Google AdWords

Screen Shot 2016-04-20 at 09.54.07

Google tester nyt annonceformat

Google har det sidste stykke tid testet et nyt annonceformat, designet for en verden der lever online. Vidste du at vi i gennemsnit tjekker vores mobil 150 gange om dagen?  At 50 % af alle søgninger nu kommer fra mobil? At dine kunder mest sandsynlig researcher på mobil og handler på desktop?

Google Performance Summit blev der i tirsdags afsløret en række nye produkter og visioner, hvor mange af dem naturligt nok drejer sig om vores nye bedste ven, mobilen. En af disse afsløringerne var de udvidede tekstannoncer.

Hvad sker der, i praksis?

Der hvor vi tidligere var begrænset til en overskrift der ikke måtte overskride 25 tegn, får vi nu to separate overskrifter, som hver især kan indeholde op til 30 tegn.  Aldrig mere skal vi bande og svovle over at vores perfekte overskrift viser sig at indeholde 26 tegn! Det i sig selv er jo en fantastisk nyhed, men det stopper ikke der. De to beskrivelsesfelter på 2 gange 35 tegn bliver nu slået sammen, og udvidet til hele 80 tegn.

Display URL’en er historie. Nu vil den automatisk trækkes ud fra din URL for at sikre nøjagtighed. Til gengæld får vi to nye 15-tegns felter, hvor vi kan skræddersy en relevant sti.

Screen Shot 2016-04-20 at 09.58.34

Det nye format er den største forandring, der er sket med tekstannoncerne, siden AdWords så dagens lys i oktober 2000.  Forandringen kommer i kølvandet af at Google fjernet annoncerne til højre for søgeresultaterne tidligere i år. De nye annoncer vil minde mere om de organiske resultater, og være med til at skabe en bedre brugeroplevelse på tværs af alle enheder.

Hvad betyder det for dig som annoncør?

Det nye format vil give dine kampagner en væsentligt forbedret ydeevne. Du vil få et større kreativt råderum og 50 % mere plads til at fortælle om dine produkter eller tjenester før brugeren klikker. Tidlige tests viser at CTR kan stige med op til 20 %, sammenlignet med dine eksisterende annoncer. Det vil blive nemmere at fange forbrugeren on-the-go, fordi annoncerne er designet for at maksimere din tilstedeværelse på mobile søgeresultater.

Det nye format forventes at være tilgængelig for alle annoncører senere i år. Webjuice beta-tester, og vi glæder os til at dele vores erfaringer hen over sommeren.

 

Vil du også elskes af Google?

Vil du også elskes af Google?

Tjek SEO-Bossens tool – og få Googles kærlighed at føle

Rebutter.me_Elsk mig, Google

Er du gammel i gårde, når det handler om SEO, kender du sikkert værktøjet Rebutter.me, og er du ny ud i kunsten at søgemaskineoptimere dine tekster eller bare løbet tør for gode idéer til relevant indhold på sitet, vil du slet ikke være foruden netop dette værktøj.

For når det handler om at opnå Googles kærlighed, går den lige vej gennem Rebutter.me, og her på det seneste har SEO-Bossen været i fuld sving med at optimere, så vejen dertil tager endnu kortere tid. Rebutter.me har fået et mærkbart boost på hastigheden – det siges, at det nu arbejder 50 gange hurtigere end før – og derudover går toolet nu også ud over alle grænser.

 

Rebutter.me_Google, will you love me

Lidt om Googles kærlighed

”Googles kærlighed” lyder måske som store ord, men ikke desto mindre er det jo det, det hele handler om, når du lægger en masse tid og penge i dit SEO-arbejde: Google skal elske dit website. Meget længere er den ikke.

Og når det kommer til Googles kærlighed, adskiller den sig ikke så meget fra den, som du selv og din (tilkommende) udkårne navigerer efter; en flot facade tiltrækker sig opmærksomhed, men uden indhold – og vel at mærke indhold med substans – går interessen hurtigt fløjten. Du kender oplevelsen, du kender følelsen ”been there, done that”, det var en nitte, du går ikke ned ad den vej igen – og det gør Google heller ikke!

Men hvordan er det så lige, at Googles kærlighed hænger sammen med Rebutter.me…?

Jo, Rebutter.me er en ”Online Question Generator”, et letanvendeligt, super effektivt og helt gratis værktøj som du kan bruge, når du vil finde alt om, hvad folk søger efter, når de søger svar på spørgsmål, der knytter sig til et givent (søge)ord. Og svaret på, hvad du skal bruge sådan en stak spørgsmål til, ligger lige for: Svaret ligger i spørgsmålene!

For når du bruger generatoren, får du ikke blot serveret en masse spørgsmål, som folk stiller på nettet, men masser af indsigt i, hvad det er, der optager brugerne:

Du får dyrebare indsigter, som du kan bruge til at lave landingssider, der besvarer spørgsmålene, landingssider, som Google vil elske dig for, landingssider, der gør brugerne til dine kunder!

Rebutter.me_Få Googles kærlighed via Rebutter.me

Sådan får du Googles kærlighed via Rebutter.me

  • Når du taster dit søgeord ind i Rebutter.me, henter og samler toolet alle de spørgsmål, der bliver stillet i forbindelse med (søge)ordet på Google.
  • Når Rebutter.me er færdig med at hente spørgsmål, udvælger du dem, der er relevante for det, dit website handler om, og downloader dem – ganske gratis!
  • Herefter går du i gang med at skrive. Husk, at du ikke skal stille spørgsmålene i dine tekster, men besvare dem! Brug tid på research og uddybende forklaringer – giv Google og de besøgende i pose og sæk!
  • Og vil du virkelig have kærligheden at føle på nettet, så benyt dig af opskriften på, hvordan du skaber content, der giver dig de ”lange klik”, som Google elsker. Du finder den lige her, i vores indlæg om SEO 2016

Rebutter.me_Lieb mich

Den, der smører godt, kører godt – også ud over de danske grænser!

Hos Webjuice.dk er der ingen grænser for gavmildheden, så her til sidst smører vi lige lidt ekstra på…

For hvor der smøres godt køres godt, og hvis du allerede har smurt din online business så godt, at du er i færd med at køre den ud på flere markeder end det danske, vil du via et besøg på Rebutter.me hurtigt være endnu bedre kørende.

Som nævnt i starten af dette indlæg har SEO-Bossen, Søren Riisager, nemlig netop smurt maskineriet på online toolet, så det nu er helt oppe i omdrejninger og optimeret til at give dig Googles kærlighed på hele fem sprog! Tjek det ud og brug løs…

Det er Rebutter.me
Det er gratis
– og du kan blive rig af at bruge det!  😉 

Rebutter.me Google

OBS:

Bruger du jævnligt Rebutter.me eller har du netop benyttet dig af toolet til dit content for første gang? Har du ris, ros eller andet om Rebutter.me, som du vil dele med generatorens far, Søren Riisager, vil vi meget gerne høre fra dig. Så feel free og benyt dig af kommentarfeltet nedenfor.

Google fjerner Adwords annoncer

Eksempel-4-annoncer

Google ændrer i placering af Adwords annoncer, så der er 4 top placeringer og ingen annoncer i siden!

Google har gennem et stykke tid, testet en anden placering af annoncer og ligeledes testet at fjerne dem helt fra højre side.

Nu har de “officielt meldt ud” at de fjerner annoncer helt fra højre side af søgeresultatet og fremover er der kun 4 annoncer i toppen. Læser du denne artikel fra Searchengineland, så er der en unavngiven Google kilde, der bekræfter det.

De eneste undtagelser med indhold i højre side er shopping annoncer og visning af Knowledge Panel, som er Googles visning af data fra virksomheder.

 

Hvad kommer det til at betyde for dig som annoncør?

Der er ingen tvivl om at der bliver større rift om pladserne. Der er færre annoncer til stede, så den helt naturlige konsekvens betyder at prisen stiger for at få en af de 4 pladser. Annoncører der plejer at være i højre side har fået trafik nu og da, dog med lave klikrater, får nu slet ikke trafik. Det betyder at de byder op, og dermed bliver Google AdWords auktionen om pladserne dyrere at vinde.

Annoncører der plejer at ligge i toppen bliver så nødt til at øge budene for at beholde deres placering, og således vil det lykkedes Google at få priserne op.

Om de kommende uger og måneder bliver præcis som antaget ovenstående er selvfølgelig ikke 100% sikkert, men meget peger den vej.

Annoncører der ikke normalt ligger i top 3, får derfor også svært ved at deltage i kampen – enten fordi de ikke har råd eller fordi det ikke har været profitabelt, og dermed bliver det kun sværere fremadrettet.

 

Flere annoncer i bunden

Det nye setup har dog ikke kun 4 annoncer på hele side 1 i søgeresultatet. Der er også  annoncer i bunden, men alle tal tyder indtil videre på at trafikken til disse annoncer er meget lav og derfor ikke meget bevendt for annoncøren.

Hvis man er et stort firma med stort spend vil man sikkert se at man holder placeringen, men at den bliver dyrere at bibeholde.

For mindre annoncører uden det store spend, bliver det en udfordring at bibeholde den relative billige trafik man tidligere kunne få, ved at ligge som nummer 5.

 

Shopping endnu mere i fokus

Igen kan man se at Shopping annoncerne trækker en del fokus og i dette tilfælde bliver annoncerne i højre side direkte erstattet af billedannoncer. Det gør det dermed kun endnu vigtigere at have 100% styr på denne del af annonceringen, have det bedste feed og dermed god eksponeringsgrad og salg.

Hvis man så er en lille virksomhed der ikke sælger produkter der kan komme i et shopping feed, så er der en udfordring i den nærmeste tid. Det er derfor værd at vide om du har en mulighed for få billede på det du sælger, så du får den bedst mulige eksponering.

 

Virksomhedsdata endnu vigtigere!

Som mindre virksomhed, er der så i højere grad grund til at sørge for det bedste Knowledge Panel, så man sikre sig maksimalt eksponering på lokale søgninger.

Det bliver spændende at følge udviklingen den nærmeste tid og vi venter spændt på at Google kommer med en udmelding og deres tanker/ideer til hvordan man får det bedste ud af denne ændring.

Hvad synes Webjuice om ændringen?

Det er sjældent Google laver SÅ store ændringer i søgeresultatet så vi følger udviklingen nøje. Der er ingen tvivl om at Google opnår en højere klikpris. En ting er dog sikkert, og det er at Google ikke laver en ændring de taber penge på – alt er testet og økonomisk vurderet.

Vi ser en større udfordring for virksomheder med mindre avance, da de dyrere klik kan blive for dyre.

 

Stor udfordring for de organiske resultater:

Som det kan ses på billedet, er der ingen organiske resultater over folden og du finder dem kun ved at scrolle.

Organiske resultater

Her kan man forvente et fald i klikraten, fordi folk ikke vil scrolle og på sigt kan det blive nødvendigt for disse firmaer at bruge Adwords, for overhovedet at blive set.

 

 

SEO 2016 – Hvad sladrer de om hos Google?

Ja, hvad sladrer de mon om hos Google?

Få svaret her – og undgå at rasle ned i søgeresultaterne!


Nylige tweets fra Google-folk
som John Mueller og Gary Illyes afslører, at vi, som holder øje med, om Panda ligger på spring, eller Pinguin bliver brutal i sin adfærd, gør klogt i at vende lidt af opmærksomheden bort fra de sort/hvide dyr i den digitale dyreverden. I stedet bør vi nok, lige nu og her, fokusere endnu mere af vores energi på at forstå de mange nuancer i Hummingbird – og følge den helt ind til kernen af sin essens: Helt ind til Googles kerne.

For mens hele verdens SEO-øjne, gennem det seneste års tid, har våget vågent over små eller større ændringer ved Panda og Penguin, har Google rystet den store pose, og i starten af januar rullede de endelig en gennemgribende implementering af selveste core algoritmen ud.

 

Har du bemærket ændringer i dit websites placeringer på det seneste?

Det startede i det små. ”Over there”. Men små nys ”over there” spredte sig hurtigt over nettet. Hele nettet. World wide. Websites, som længe havde ligget lunt og godt på topplaceringer, raslede pludselig ned ad ranking-stigen, fuldstændig uforberedte på faldet – og faldgruben.

Ifølge en analyse foretaget af Searchmetrics kan man netop nu observere

massive ændringer i synligheden på ”Top 100”.

Som nævnt er mange websites, som før lå i toppen, raslet ned – langt ned – men ikke nok med det; ser man nærmere på den ny ”Top 100”, viser det sig også, at en meget stor del af de websites, der nu ligger i toppen, er kendetegnet ved nogle faktorer, som mange indtil nu har underkendt.

Dem vender vi tilbage til.

 

Kender du mon faldgruberne – eller guldgruberne – for SEO år 2016?

Content med en vis portion Keyword density – altså webtekst, der er mættet med søgeord – var længe det ny sort indenfor SEO.

Det er efterhånden længe siden, at professionelle online marketing-bureauer og andet godtfolk i branchen har indset, at den slags indhold er ”so last year”, og alt fra SoMe managers til hard core copy writers ved bedre end godt, at content i dag er lig med kontekst, hvis man vil være på god fod med kolibrien fra Google og brillere indenfor SEO. Man sliber saven, man følger med; man ved godt, hvad der rykker, når man er en prof.

Eller gør ”man”?

 

SEO 2016 Søren Riisager

SEOday 2016 med bl.a. Søren Riisager fra Webjuice.dk. Foto: Anne Kring

 

På den netop afholdte SEOday, som vores gode konkollegaer fra Onlinepartners stablede på benene i samarbejde med IBA Erhvervsakademi i Kolding, sluttede Brian Dean (Backlinko.com) dagen af med et oplæg, der bl.a. kom omkring de vigtigste faktorer fra hans nyligt offentliggjorte analyse af en million Google søgeresultater.
Den analyse er spændende og anbefalelsesværdig læsning, som ikke blev mindre spændende af at blive hørt fra hestens egen mund, og mens Brian Dean delte guldkorn ud på SEOday, kunne man da heller ikke høre en knappenål falde men til gengæld en masse SEO-hjerner, der sleb save.

Én af de faktorer, som hans analyse peger på, er, at content – stadig – er alfa og omega!

Og det stopper ikke her…

For akkurat ligesom folkene bag Searchmetrics er nået frem til gennem deres analyser, indskærpede Brian Dean, at content anno 2016, og skal være meget mere intelligent og vedkommende, end det, der kommer ud af en ”so last year text”, som den du skriver, når du mætter din landingssidetekst med søgeord og salgstaler. Googles kolibri er kommet for at blive, så har du endnu ikke hørt, hvad den lille fugl synger om, er det nu på høje tid, du spidser både ører og pen.

 

Hensigt, hensigt, hensigt – har du nogen hensigt?

Det handler stadig om hensigt. Og her er det store spørgsmål, om din egen hensigt med dit websites indhold kan stå distancen med brugerens hensigt. Kan den det, bliver dit site sandsynligvis fundet, og kan den (stadig hensigten) leve op til brugerens behov, og oveni købet fange hans/hendes interesse – og ikke mindst bevare den, er du nået et godt stykke ad vejen.

Og ja, de fleste, som har nogenlunde solid erfaring med at lave content, kan godt finde ud af at tilkalde sig både opmærksomhed og interesse, så måske tænker du nu, at der ikke er meget ny sort men blot den sædvanlige gamle vin på ny flasker her, men:

Tag ikke fejl – det nye sort er rullet ud!

Når vi taler hensigt – som i Hummingbird og Brian Dean lingo – taler vi om hensigt, der udelukkende tilgodeser brugeren. Vi taler om, at brugeren føler sig hjulpet, guidet, inspireret, serviceret – you name it, og det er præcis, hvad du skal gøre, når du skriver tekster og producerer andet indhold til dit website:

Name it – and nail it! 

Du skal naturligvis stadig benytte dig af søgeord og søgevolumen, men du skal i langt højere grad end tidligere dække – ikke blot din egen røv, men – det emne, som brugeren bevæger sig ud på nettet efter.
Faktisk skal du dække emnet, så det er udtømt.

Og nu kommer vi til det helt nye sort!

For det, du skal have nu – det, som gør en afgørende forskel for, om Google-botten belønner eller straffer dig, det, som er det stærke pigment i det nye sort, vi alle og vil have nu, er:

”The long click’s”

 

SEO 2016 - The Long Clicks

The Long Click in action! Denne hånd laver også outreach – og er venligst udlånt af Nico Rezvani fra Webjuice.dk

 

Og hvad er så ”The long click’s?”

  • The long click’s er de særlige besøg på dit site, som Google nu er rigtig glade for at registrere.
  • The long click’s er de besøg på dit site, hvor brugeren dvæler ved siden og bruger tid på dit content.
  • The long click’s er de besøg på dit site, hvor brugeren får valuta for pengene – endda helt uden at have brugt en rød reje!
  • The long click’s er, som udtrykket nok så tydeligt siger, klik på dit site, som holder en god rum tid, og ikke straks – eller kort efter – afløses af et nyt klik.
  • Kort sagt er et ”Long click” et klik, der konverterer, når målet er at komme til tops i Googles søgeresultater.

 

Og hvordan skaffer du så de lange klik?

En god start er, at du sletter alt fra den gamle harddisc, som handler om først og fremmest at sælge. Men rolig nu, selvfølgelig skal du stadig sælge – hvorfor ellers overhovedet bruge tid på at læse dette?! Du skal sælge, ja, men for at sælge skal du OP i søgeresultaterne, og for at komme OP i søgeresultaterne skal du give den søgende det, den søgende leder efter OG meget mere til!

Og her kommer hensigten ind igen…

Som tidligere nævnt, skal du fokusere på brugerens hensigt, og nu – mere end nogensinde før – skal du tilkalde dig brugerens – og Googles – opmærksomhed ved at være klogere og smartere i både dit ordvalg og din brug af billedmateriale, grafik, videoer etc., så dit content går i dybden med det emne, som brugeren sidder med en hensigt om. For gør dit content det, bruger den besøgende tid på dit site – og det er det, det hele handler om.

Og det handler om relevans…

For at få opmærksomheden, de langvarige besøg og topplaceringerne i Googles søgeresultater er det altså nu, du skal slibe saven og top tune dit content med relevans. Dit content skal ikke blot emme af relevans men råbe af relevans, så selvom du måske synes, at du har mere på hjerte, end du nogensinde er blevet opfordret til at dele i dine mange opslag på Facebook, er det en god idé, at se rigtig langt ud over dig selv og gå på opdagelse i, hvad andre finder relevant derude!

Kort sagt må du dobbelttjekke din egen virkelighed med den, din målgruppe befinder sig i; du må i gang med at søge synonymer og nærstudere de beslægtede søgeord – og vil du virkelig ligge i toppen af poppen på Google, må du i gang med at finde en hel masse svar, der hjælper brugerne med spørgsmål, de knapt nok selv ved, de har!

Hvem sagde, content is King?

 

SEO 2016 - spørgsmål til content

Nogle forslag, som toolet rebutter.me giver os på en søgning efter ”content”.

Vil du have hurtig hjælp og masser af inspiration til dine beslægtede ord og relevante spørgsmål, kan du få det – helt gratis – når du benytter dig af toolet rebutter.me

Se eksemplet på illustrationen, hvor vi blot har smidt det ene ord ”content” ind i rebutter.me.

 

Bemærk, at vi her får en hel masse forslag til spørgsmål – vel at mærke relevante forslag – for alle de valgmuligheder, rebutter.me giver os, er ægte spørgsmål, som brugere stiller på Google.

 

– Hentet fra en uofficiel Google API…

 

Go fishing!

Emner og relevans finder du også, hvis du kaster linen ud efter online communities og tager på fisketur i det hav af interessefællesskaber, der findes  på nettet.

Googler du nu f.eks. blot ”interessefællesskaber på nettet”, bliver du præsenteret for alt fra ”fænomenologien om interessefællesskaber” til ”kønne baltiske piger”, og midt i SERP kan du – under fortællingen om, hvordan Bente fandt sin kusine gennem slægtsforskning – finde en tekst, der lover dig adgang til ”flere sjove interessefællesskaber på nettet”.

Om de baltiske piger så virkelig er så kønne, eller de ”sjove interessefælleskaber” er mindre sjove end de baltiske piger, bliver din rejse igennem SERP garanteret en blandet fornøjelse, men lader du dig først føre med, kan du være sikker på, at rejsen vil give dig oplevelser ud over de sædvanlige – og indsigt i områder, du aldrig før har skænket en tanke.

Og – det er netop her, du har muligheden for at gøre den store fangst; det er på den slags fisketure, du finder vande, som de færreste af dine konkurrenter har fisket i, det er her, du finder spørgsmål, som dine kunder søger svar på, det er her, du finder emner til indhold, som du senere selv kan bruge (som madding på krogen til de lange klik) i dit content.

 

  • Søg interessefællesskaberne og find inspiration i det, de taler om i foreningerne, klubberne og grupperne på Facebook.

 

Tænd op under dit content – Tænk: Brandslukning!

Det virker måske paradoksalt, når du læser, at du skal tænde op under dit content via tanker om brandslukning, men ikke desto mindre er der en metode til brandslukning, som går igen, når det handler om content, der kaster lange klik af sig. Og her er vi hverken ude i kunstige roser på Trustpilot eller skribenter, der har mediemonitorering installeret i hovedpudebetrækket.

Det, som vi er ude i, er den ældgamle metode til at slukke brande…

 

SEO 2016 - The Bucket Brigade

”The Bucket Brigade”

Når du skriver dit ”lange-klik-indhold”, med det relevante stof og de interessante vinkler på de emner, din målgruppe interesserer sig for, skriver du en allerhelvedes masse ord! (Pardon my French – but you do!)

Og… for at dine besøgende skal kunne holde ud at læse alle de ord, er det bydende nødvendigt, at du bruger masser af white space – luft på siden med teksten.
Det er akkurat ligesom, når man puster til ilden for at holde gryden i kog; der skal luft til, så sæt din tekst op i afsnit, brug masser af white space og publicer ikke tætskrevne tekster på dit website.

– Og hvor kommer brandslukningen så ind?

Når du er i gang med at fyre op under din tekst med white space, sætter du også ”The Bucket Brigade” ind.

Som nævnt er The Bucket Brigade et udtryk hentet fra fordums tiders brandslukning, hvor tapre mænd, som gik i kamp mod ilden, dannede en kæde, og spande fyldt med vand gik fra mand til mand.
Men ulig den funktion, som ”The Bucket Brigade” oprindeligt havde, skal den på dit site ikke slukke nogen ild, men holde den i gang!

Forestil dig, at der er ledetråde i spandene, og at brigaden fra starten af din sides indhold og hele vejen gennem siden holder kæden i gang. Forestil dig, at der – i stedet for vand – er teasere og godbidder i spandene, og at du stænker dem ud på en måde, så du hele tiden fører læseren videre. Til næste afsnit. Og næste afsnit. Og næste afsnit. Pointe efter pointe. Spand efter spand.

Hvis du har læst med fra toppen af dette indlæg, har du mødt 15+ spande undervejs – scroll gerne det hele igennem og bemærk, hvor de er…

 

Vil du vide, hvordan du bruger The Bucket Brigade i praksis?

  • Begynd at lægge mærke til den, når du læser lange indlæg
  • Leg ”Hans og Grethe”, når du skriver dine egne
  • Brug ledetråde i dit White Space
  • Brug spørgsmål i dit White Space
  • Brug lokkemad og peg på, at der kommer mere
  • Brug din fantasi
  • Glem alt om Jante!

 

Nu ved du, hvad de sladrer om hos Google.
Og du ved, at det nye sort er hensigt og relevans – i laaange klik.  

Fordi:

  • Sådan skaber du værdi udover det sædvanlige
  • Sådan skaber du unikt indhold
  • Sådan skaber du long clicks
  • Sådan øger du dit websites synlighed i Googles søgeresultater.

 

Rigtig god fornøjelse med dit ”nye sort content” – og husk nu også, at SEO er en ongoing task, og ligesom saven skal slibes for at vedblive med at være skarp, skal dit content passes og plejes for at bevare aktualitet – og aktualitet er en eviggyldig faktor, når det handler om rankings.

 

PS: I øvrigt peger Brian Deans analyse af en million Google søgeresultater på, at en MEGA ranking-faktor er, at dit content indeholder 2000+ ord.

  • Du har netop tygget dig igennem 2234.
  • Tak fordi du læste med!

 

Black Friday og Youtube Mast head banner annonce

I dag er det Black Friday og der er ingen tvivl om at konceptet vinder mere og mere ind i Danmark. Vi ser en tydelig stigning på antallet af butikker der har Black Friday tilbud eller rabatter ift. tidligere.

Youtube Mast Head

På sådan en dag er det vigtigt at skaffe eksponeringen på en god og billig måde, der samtidig rammer målgruppen. Vi har sammen med vores kunde Sportmaster derfor booket en fed plads ind på Youtube: deres Mast Head. I toppen af alle Youtube sider ser du derfor hele dagen bannerannonce for Sportmaster. Der er kun den ene, så det er en unik plads vi har booket ind. Annoncen bookes hos Google, og vi har qua vores tidligere test af placeringen rigtig store forventninger til omsætningen det vil generere.

Blackfriday Sportmaster

Hvis du vil høre mere om mulighederne med Youtube annoncering, både video og Mast Head, så skriv endelig til os på hej@webjuice.dk 🙂

Rigtig god Black Friday til alle!

Customer match

customermatch

Stor nyhed fra Google: Customer match annoncering

Der går knap en uge uden at Google kommer med spændende nye muligheder. I denne uge har Google launchet en ny annonce mulighed der er langt mere interessant end gennemsnittet. Google har launchet Customer Match!

Customer match giver muligheden for at målrette annoncering overfor brugere, du kender emailadressen på. Det er et ekstremt spændende tiltag, der åbner for endnu flere målrettede annoncer.

Customer match målretninger

Der er overordnet to grupper af maillister: Brugere der er interesserede i din virksomhed og personer, der har købt hos dig.

Personer på din emailliste: Du har måske en mailliste med en masse personer, der er interesserede i hvad du kan tilbyde. Du ved de er langt mere potentielle købere end en gennemsnitlig bruger, så derfor er annoncering overfor disse ekstremt interessant. Vi har kunder hvor emaillisterne er beriget med data om personernes interesseområder, og med den viden kan vi målrette annonceringen meget præcist.

Personer der har købt hos dig: Selvfølgelig vil du da gerne blive vist for tidligere kunder, når de er ude og søge nettet igen efter nye varer. De kunder der har handlet hos dig, har vist din forretning tillid ved tidligere at have handlet eller ved at have tilmeldt sig en mailingliste.

Et nyt utroligt stærk værktøj til at nå ud til dine kunder eller til at ekskludere et segment af kunder du ikke vil annoncere for.

Du kan være med til at opfylde kundernes behov når de opstår – dvs. det øjeblik hvor kunden har brug for dig og dine varer vil du være til stede og kunne hjælpe kunden bedst muligt.

Dine kampagner vil også vise at være effektive da de kan vises på tværs af enheder. Nye tal fra Google siger at vi besøger 10,4 kilder i gennemsnit inden vi køber og tallene viser også at vi ikke kun er på en enhed, men på adskillige inden vi foretager vores køb. Det gælder om at være tilstede på den rettet enhed på det rette tidspunkt.

Platforme for email annonceringen

Google har åbnet for Customer match annonceringen på 3 af deres annonceplatforme: i søgemaskinerne, på Youtube eller via Gmail. Du kan dermed lave en video med indhold, der matcher dine køberes interesse – det er skarpt. Segmenter dine købere ift. hvad de har købt, og opsælg på baggrund af denne segmentering.

Reglerne…

Der er dog lidt regler der skal opfyldes og der er en række krav fra Google før du kan annoncere.

  • Der skal være minimum 1000 mails på listen
  • Du skal vise Google hvor brugerne kan melde sig fra listen
  • og en række andre krav. Se listen fra Google her.

Vi ser potentialet!

Vi kan se et enormt potentiale i dette tiltag der kan være med til at skaffe en del flere konverteringer – fordi du har:

  • Muligheden for at være tilstede på tværs af enheder
  • Mulighed for at være tilstede på de 3 største platforme
  • Mulighed for at sælge til nogen der allerede har vist dig og din forretning tillid

Vil du høre mere om mulighederne for at inddrage denne nye annoncemulighed i din marketing strategi, så tøv ikke med at kontakte os 🙂