5 gode grunde til at bruge Google Tag Manager

5-gode-grunde-tag-manager

 

Selvom Google Tag Manager efterhånden har nogle år på bagen er der sket rigtig meget siden begyndelsen. Google Tag manager er gået fra at være kompliceret og noget ulogisk bygget op, til at være et uvurderligt værktøj for alle der er seriøse omkring sporing på deres website.
Som konsulent der dagligt sidder med opsætning af sporing og analyser kunne jeg nævne et utal af fordele med Google Tag Manager. Jeg har kogt det ned til nok 5 vigtigste grunde i dette indlæg:

1 Google Tag Manager giver præcise og mere indsigtsfulde data

Med Google Tag Manager får du mere præcis data fordi du altid har overblik over hvad, hvor og hvornår en given interaktion finder sted på dit website eller App. Om du driver webshop eller lever af leadgenerering får du et langt bedre greb om sporingen.

2 Langt mere styr på scripts og remarketing tags

De seneste år er remarketing (eks. gennem Adwords, Facebook, Criteo, AdForm mm) og diverse plugin scripts (HotJar, chat pop-ups) blevet meget udbredte og det har betydet at flere scripts ligger og roder direkte i koden. Med tag manager kan du nemt få overblik, opdatere, fjerne scripts. Du kan tilmed styre hvilke sider de helt præcist skal placeres på. Det kan bla. afhjælpe loadtider og fejl som kan være kritiske for konverteringsraten

3 Stort set ingen grænser for hvad der kan spores i Google Tag Manager

Analytics-scriptet og eks Facebooks pixelkode kommer mange gange til kort i forhold til detaljeret indsigt med mindre man selv sætter yderligere sporing og logik op.
Med Tag Manager kan man få data ind i Analytics og Facebook Business Manager på præcis hvad der sker på dine sider og ikke blot hvilke sider de har set. Det er klar en fordel hvis man vil have måling eks formularudfyldelser, downloads, tilmeldinger, køb, bestemte kliks mm.

4 Mindre brug for kodning og udviklerressourcer

Når Tag Manager er sat på et website vil man i langt de fleste tilfælde aldrig skulle involvere udviklere i forhold til sporing og remarketing. Der spares både tid og penge på implementering og ikke mindst på test af sporingen som Google Tag Manager også gør et fortrinligt arbejde med. Du kan teste direkte i browseren mens man navigerer rundt mellem siderne eller foretager et testkøb. Google har derudover lavet Google Tag Assistant, et plugin til Chrome-browseren der nemt tjekker om der er fejl.

5 Skalérbart og nemt at vedligeholde

Tag managers struktur er designet til at man nemt kan udvide eller overføre sporingen til nye websites hvis man eks. ønsker måling af konverteringer i et helt tredje sporingsværktøj. I tilfælde hvor der lavet ændringer på websitet der kan påvirke ens sporing kan man nemt justere via Google Tag Manager.

Vil du vide mere om hvad vi kan gøre med Google Tag Manager så kig her.

Black Friday kan give dig røde tal

black-fridayBlack Friday er blevet meget populært og har også vundet indpas hos de danske forbrugere. Det betyder at der vil ske en hel masse på nettet den 25. november og i dagene op til.

Nu kan det være at du sælger supertankere og derfor ikke rigtig bliver direkte berørt af Black Friday, men for langt de fleste som kører AdWords kan det have en negativ effekt, hvis man ikke tænker sig om.

Google AdWords er baseret på et auktionssystem, og prisen på et klik er baseret på, hvor mange der ønsker at være tilstede med en annonce, når der søges på bestemte ord. Det vil presse prisen kraftigt op på mange søgeord, når et hav af annoncører vælger at byde ind i en meget kort periode.

Black Friday er ikke kun for privat personer

Sidste år så man flere firmaer byde ind med b2b Black Friday tilbud, hvilket gav særlige tilbud på telefoniløsninger, kurser, software, kontormøbler m.m. Det gjorde at rigtig mange søgeord fik meget høje klikpriser og en dertilhørende dårligere ROI. Så du skal være opmærksom på, om dine konkurrenter kan finde på at gå ud med særlige Black Friday tilbud og dermed gør dine søgeord endnu dyrere.

Hvis du har en webshop, bør du kraftigt overveje din AdWords strategi i de dage. Der vil være mange shopping tilbud og hvis du ikke har særlige tilbud klar, vil du måske blive ramt af:

  • Lavere konverteringsrate på grund af konkurrencen
  • Mindre trafik fordi de andre lægger et større pres
  • En mindre ordrestørrelse på grund af rabat

Gør din AdWords konto klar til Black Friday

Der er en lang række tiltag, du kan iværksætte op til store begivenheder som Black Friday.

  • Du kan helt hårdt vælge at pause dine kampagner og derved helt undgå at ryge med i slipstrømmen på denne hype, hvilket dog kan være et lidt hårdt tiltag.
  • Du kan også vælge at arbejde med negative søgeord, så du tilføjer ord som “Black Friday” – “Tilbud” – “Særtilbud”.

Men vigtigst af alt er, at du har styr på din budstrategi, så det ikke løber løbsk, men omvendt kan du også risikere at dine salgstal og ROI kan blive påvirket af en dårlig performance på dine kampagner.

Hvis du er i tvivl om hvilke tiltag du skal iværksætte, så tag en snak med din AdWords konsulent.

Andre store begivenheder kan også rykke ved din AdWords konto

Nu er det ikke kun Black Friday, der kan flytte rundt på dine søgeord, men eksempelvis et valg eller store sportsbegivenheder.

Nu er der flere rejsebureauer, der gerne vil sælge rejser til USA og for dem er det interessant at notere sig, at der aldrig har været så mange der har søgt på ordet USA i Danmark ifølge Google Trends.

USA interesse ifølge Google trends

USA interesse ifølge Google trends – bemærk det sidste peak

Det skyldes naturligvis valget og dem der søger på ordet USA har næppe en ændret købsadfærd, men det påvirker alligevel CTR på dine søgeord.

Så generelt skal man være opmærksom på hvad der sker rundt omkring sig i forhold til søgninger, det kan have stor afsmitning på din AdWords performance.

Nye muligheder i Adwords

 

Mange nye muligheder i AdWords – hvor skal du begynde?

 

Google har rullet en masse nye features ud i AdWords på det seneste og fortsætter de næste måneder. Her får du et overblik over de væsentligste nyheder på search:

  • Expanded text ads:

    Nyt annonceformat med mulighed for mere tekst. Man har nu 2 overskrifter på maks. 30 tegn og en beskrivelse på maks. 80 tegn. I stedet for display URL (annonceret webadresse) skal man ikke længere skrive sin URL ind. Den tager Google selv fra Final URL (endelig webadresse) og man har så 2 paths á 15 tegn til at vise deep link URL’en.
    Vi har tidligere også skrevet lidt om det nye format her.

  • Search Remarketing (RLSA) opdatering:

    Du kan nu lave remarketinglister med op til 540 dages længde til AdWords, hvilket især er relevant i brancher med lang købsprocess og købsfrekvens. Cross device remarketing bliver nu også muligt. Dvs. en bruger kan have besøgt din hjemmeside på sin PC, men får en af dine RLSA-annoncer vist på mobilen.

  • Flere budjusteringsmuligheder på vej!

    Vi har længe kunne lave budjusteringer på tidspunkt, enhed, geografi og remarketing, men nu kommer muligheden for at målrette og byde i forhold til køn og alder også, hvilket vi i hvert fald har ventet længe på, da det er efterspurgt af flere kunder.
    I USA kan man nu også målrette og byde efter indkomst segmenter, hvilket også er et spændende tiltag, som vi dog ikke ved, hvornår rammer Danmark.

 

Er det relevant for mig?

Der sker også meget nyt på Display og YouTube, hvilket på samme tid gør det komplekst, men også åbner for en masse muligheder. Er jeres fokus på search så bør første step være Expanded text ads. Ved udgangen af januar 2017, kan man kun oprette disse, så det er bare med at komme i gang og få testet, så man er klar.

Cross device remarketing vil også gavne alle, der kører remarketing på search, da vi får større mulighed for at ramme brugerne med de ønskede budskaber.

Tilpassede bud eller decideret målretning mod et demografisk segment vil give god mening for mange fx. en dametøjs webshop, der nu vil kunne ekskludere mænd helt samt piger, der er for unge (fx 18-24) og dermed uden for målgruppen.

Har du brug for hjælp til AdWords generelt eller til at få din konto opgraderet, så kontakt os eller deltag på vores kursus ”AdWords Opgradering ” tirsdag d. 8/11 2016 – læs mere her!

Webjuice.dk modtager Gazelle pris!

Det er med ekstrem stor glæde at vi nu kan annoncere at vi i Webjuice.dk har fået en Gazellepris.  Hvis du læser videre skal du ikke forvente at janteloven er til stede, for vi er stolte over hvad vi har opnået.

gazellebrev

Gazelleprisen uddeles til virksomheder der opfylder en række økonomiske målepunkter. Dagbladet Børsen står bag prisen, og de udtaler: “Gazellerne er rollemodeller. De skaber job, vækst og optimisme.”

Adm. Direktør i Webjuice.dk Jacob Kildebogaard udtaler: “Det er en stor ære at vi nu har fået Gazelleprisen. Det er et bevis på at vi ikke blot snakker om vækst og optimering for vores kunder, vi viser også at vi har styr på vores egen forretning.”

gazelle_2016

Gazelleprisen uddeles på baggrund af en række krav til de sidste 4 årsregnskaber. Webjuice.dk afleverede i maj vores 4. årsregnskab, og det er dermed første gang muligt at vi modtager prisen. Kravene for at blive gazellevirksomhed beskrives i denne artikel, således:

  • Virksomheden skal være A/S eller ApS
  • Min. 1 mio. kr. i omsætning eller 0,5 mio. kroner i bruttoresultat
  • Minimum fire regnskaber skal være offentliggjort. Regnskabsperioder på under 12 måneder i udgangsåret frasorteres. Regnskabsperioder på over 12 mdr. i slutåret frasorteres.
  • Der skal være vækst i omsætningen/bruttoresultatet i hvert af regnskabsårene. Summen af det primære resultat skal være positivt.
  • Omsætningen/bruttoresultatet skal mindst være fordoblet i løbet af de seneste fire år.

Vores procentmæssige ændring er ikke så stor som den kunne have været, da vores første regnskabsår var på 16 måneder.

Over de 4 årsregnskaber er vi gået fra 2 til 13 fuldtidsansatte. Det er sket på baggrund af efterspørgsel, og derfor har vi formået at vækste på alle dele af regnskabet, og ikke blot omsætningen. Helt konkret:

Bruttofortjenesten er steget fra 2.537K til 8.475K – en stigning på 334%
Resultat før skat er gået fra 269K til 1.701K – en stigning på 632%.

(Data er officielle på fx proff.dk)

Det er en imponerende bedrift, og er ikke blot opnået pga ejere og ledere, men fordi vi har et stærkt hold af medarbejdere, hvor mange har været med på en stor del af rejsen, og samtidig en lang række loyale kunder, der sætter pris på vores arbejde for at skabe resultater for dem.

 

Google shopping rykker nærmere

 

Google shopping rykker nærmere

Det er ikke synderligt synligt, men vi oplever flere og flere søgeresultater, hvor det er muligt at finde et faneblad 100% dedikeret til shopping – på google.dk hedder den dog “Indkøb”

Klikker man på fanebladet finder du shoppingannoncer med lidt flere muligheder end man finder i de shoppingannoncer, vi er vant til at se.

1

På nogle søgninger kan den dog stadig gemme sig lidt, og man skal lige gennem en drop down:

3

Sorteringsmuligheder:

Ude i venstre side er der oprettet et filter, hvor man kan sortere på priser eller sælger.

Vi kan se at den pr. default viser 5 sælgere – med mulighed for at udvide for at se flere.

Vi kender ikke helt kriterierne for at være blandt de 5, men mon ikke det sorteres ud fra mængden af produkter, kvalitet af feedet og relevans i forhold til produktsøgningen.

sortering-shopping

 

Pricerunner konceptet:

Er I flere butikker der har de samme varer bliver det vist i oversigten – her kan man se at der er 3 butikker der har denne sko.

flere-butikker

Når man klikker så åbner der et større vindue, hvor “pricerunner konceptet” introduceres. man kan nu sammenligne de tre butikkers priser og se ratings/reviews på de enkelte butikker.

pricerunner-koncept

Disse reviews hives ind fra Trustpilot i Danmark – For at få anmeldelser skriver Google selv at der skal være minimum 150 indenfor seneste 12 måneder og minimum 3,5 på en 1-5 skala.

 

Hvad skal du gøre nu?

  • Du skal selvfølgelig være tilstede på shopping.
  • Du skal sikre dig det bedst mulige optimeret feed.
  • Du skal berige dit feed med alle tænkelige attributter – Det kunne fx. se ud til at det nye krav om EAN-numre i dit feed, er med til at sikre Google viser de rette produkter, når de sammenligner.
  • Så tjek dit feed og giv det lidt kærlighed – konkurrencen øges og det kræver mere og mere at være med helt fremme.

 

Webjuice 5 år med Adwords og Søgemaskineoptimering

Fra 2 til 14 på 5 år

Webjuice startede for 5 år siden med 2 skriveborde og et lille kontor hos Amino.

Søren og Jacob mente, at de som selvstændige konsulenter kunne gøre en forskel indenfor analytics, adwords og søgemaskineoptimering og de var overbeviste om, at de aldrig skulle have ansatte.

Efter en lille smuttur til Rødovre er vi nu endt på Ewaldsgade og fra kun at være de 2 eneste, er vi nu 14 i alt. Selvom antallet er steget er ambitionerne stadig de samme – Vi vil gøre en forskel indenfor online markedsføring og hjælpe virksomheder med at skabe gode resultater online.

Du kan læse endnu mere om Webjuice her

Premier Google Partner – Webjuice er klar til at hjælpe!

 premier-logo-300x300

Vi gør os umage og det belønnes af Google!

Google har lagt et ekstra lag ovenpå det kendte Partners Program. Nu har de samlet en række af de Adwords bureauer i Danmark, der performer bedst og hævet dem fra at være Google Partners til at være Premier Partners.

Dette betyder at Google har vurderet arbejdet med vores kunder og vores faglige niveau så højt at vi kommer op i den bedste gruppe af bureauer – og det er vi hos Webjuice A/S selvfølgelig utrolig stolte af.

Vi vandt en pris sidste år, hvor de to partnere i Webjuice A/S var inviteret til San Fransico og i år bliver vi så belønnet med denne udemærkelse.

 

Det mener vi i Webjuice A/S er fuld fortjent.

Vi har alle de certificeringer i Adwords der kræves samtidig med at vi håndterer store Adwords konti indenlands og udenlands, der iblandt et meget stort og respekteret brand, der bruger Youtube i stort internationalt format.

Vi var tidligere også helt i front med “shoppingannoncer i Youtube” og har pt. også en kunde, der er whitelistet til de helt nye Expanded Ads som Google netop har lanceret.

 

Vores viden gavner kunderne

Som kunde hos Webjuice A/S er der god grund til at glæde sig over den store passion og faglighed i Adwords teamet. Vi holder os up to date og sikrer at vores kunder får gavn af de nye tiltag, der giver værdi for netop dit site. Det er også en del af det der vurderes for at blive Premier Google Partner.

Jacob Kildebogaard har også skrevet en bog om Adwords, så du kan få ydeligere input til dit arbejde med din konto, hvis du selv vil have fingerne i dejen. Du kan se mere om bogen her.

 

Vi glæder os til fremtiden med Adwords arbejde og vores gode samarbejde med Google. Det bliver spændende for alle!

 

Vi følger naturligvis Googles politik vedrørende tredjeparter, som kan læses her

 

 

 

GTIN krav til Google Shopping Feed

 

Google stiller nye krav til dit shopping feed

Google udmelding om GTIN krav

Global Trade Item Number

Som det fremgår af billedet, så rammer kravet om GTIN nummer i dit Google shopping feed, Danmark i 2017.

De første afviste produkter vil kunne ses fra den 14. februar 2017.

 

Hvad er Global Trade Item Number?

GTIN numre er det vi oftest forbinder med stregkoder.

 

GTIN stregkode

GTIN stregkoden er også kendt som et EAN nummer (tidligere European Article Number – nu ændret til International Article Number  men EAN forkortelsen bevares).

Alle offentlige virksomheder har også et EAN nummer, som bruges til identifikation i regnskabssammenhænge.

Virksomheder bruger det altså, for at kunne identificere de enkelte produkter og produktvarianter.

Google vil gerne tilføje GTIN numre i feedet, da de så 100% kan identificere de enkelte produkter og sikre, at de viser de rette produkter, når folk søger.

Google har skrevet mere om unikke produkt id’er i deres Shopping feed hjælpesektion

 

Du skal igang med at berige dit shopping feed!

 

Attributen Gtin

Din leverandør burde kunne give dig de nødvendige GTIN/EAN koder, så du efterfølgende kan tilføje dem.

 

Hvis du er Dandomain kunde

Vi har kontaktet Dandomain, for at høre hvordan de forholdt sig til GTIN koderne i deres feed og det viser sig at man kan tilføje disse under hvert produkt (Du kan se på billedet, hvor du finder feltet).

GTIN dandomain shopping feed

 

Hvornår skal du ikke bruge GTIN koder

Der er undtagelser for kravet om GTIN koderne:

  • Specialfremstillede varer – som fx kunst, specialfremstillet tøj
    Antikviteter – varer der er produceret før man indførte GTIN (1970)
    Eget brand – Hvis du sælger produkter du selv har fremstillet

 

Hvad med din platform?

Efterhånden, som vi bliver klogere på de forskellige platforme, så vil vi opdatere dette indlæg.

Nyt annonceformat i Google AdWords

Screen Shot 2016-04-20 at 09.54.07

Google tester nyt annonceformat

Google har det sidste stykke tid testet et nyt annonceformat, designet for en verden der lever online. Vidste du at vi i gennemsnit tjekker vores mobil 150 gange om dagen?  At 50 % af alle søgninger nu kommer fra mobil? At dine kunder mest sandsynlig researcher på mobil og handler på desktop?

Google Performance Summit blev der i tirsdags afsløret en række nye produkter og visioner, hvor mange af dem naturligt nok drejer sig om vores nye bedste ven, mobilen. En af disse afsløringerne var de udvidede tekstannoncer.

Hvad sker der, i praksis?

Der hvor vi tidligere var begrænset til en overskrift der ikke måtte overskride 25 tegn, får vi nu to separate overskrifter, som hver især kan indeholde op til 30 tegn.  Aldrig mere skal vi bande og svovle over at vores perfekte overskrift viser sig at indeholde 26 tegn! Det i sig selv er jo en fantastisk nyhed, men det stopper ikke der. De to beskrivelsesfelter på 2 gange 35 tegn bliver nu slået sammen, og udvidet til hele 80 tegn.

Display URL’en er historie. Nu vil den automatisk trækkes ud fra din URL for at sikre nøjagtighed. Til gengæld får vi to nye 15-tegns felter, hvor vi kan skræddersy en relevant sti.

Screen Shot 2016-04-20 at 09.58.34

Det nye format er den største forandring, der er sket med tekstannoncerne, siden AdWords så dagens lys i oktober 2000.  Forandringen kommer i kølvandet af at Google fjernet annoncerne til højre for søgeresultaterne tidligere i år. De nye annoncer vil minde mere om de organiske resultater, og være med til at skabe en bedre brugeroplevelse på tværs af alle enheder.

Hvad betyder det for dig som annoncør?

Det nye format vil give dine kampagner en væsentligt forbedret ydeevne. Du vil få et større kreativt råderum og 50 % mere plads til at fortælle om dine produkter eller tjenester før brugeren klikker. Tidlige tests viser at CTR kan stige med op til 20 %, sammenlignet med dine eksisterende annoncer. Det vil blive nemmere at fange forbrugeren on-the-go, fordi annoncerne er designet for at maksimere din tilstedeværelse på mobile søgeresultater.

Det nye format forventes at være tilgængelig for alle annoncører senere i år. Webjuice beta-tester, og vi glæder os til at dele vores erfaringer hen over sommeren.

 

Vil du også elskes af Google?

Vil du også elskes af Google?

Tjek SEO-Bossens tool – og få Googles kærlighed at føle

Rebutter.me_Elsk mig, Google

Er du gammel i gårde, når det handler om SEO, kender du sikkert værktøjet Rebutter.me, og er du ny ud i kunsten at søgemaskineoptimere dine tekster eller bare løbet tør for gode idéer til relevant indhold på sitet, vil du slet ikke være foruden netop dette værktøj.

For når det handler om at opnå Googles kærlighed, går den lige vej gennem Rebutter.me, og her på det seneste har SEO-Bossen været i fuld sving med at optimere, så vejen dertil tager endnu kortere tid. Rebutter.me har fået et mærkbart boost på hastigheden – det siges, at det nu arbejder 50 gange hurtigere end før – og derudover går toolet nu også ud over alle grænser.

 

Rebutter.me_Google, will you love me

Lidt om Googles kærlighed

”Googles kærlighed” lyder måske som store ord, men ikke desto mindre er det jo det, det hele handler om, når du lægger en masse tid og penge i dit SEO-arbejde: Google skal elske dit website. Meget længere er den ikke.

Og når det kommer til Googles kærlighed, adskiller den sig ikke så meget fra den, som du selv og din (tilkommende) udkårne navigerer efter; en flot facade tiltrækker sig opmærksomhed, men uden indhold – og vel at mærke indhold med substans – går interessen hurtigt fløjten. Du kender oplevelsen, du kender følelsen ”been there, done that”, det var en nitte, du går ikke ned ad den vej igen – og det gør Google heller ikke!

Men hvordan er det så lige, at Googles kærlighed hænger sammen med Rebutter.me…?

Jo, Rebutter.me er en ”Online Question Generator”, et letanvendeligt, super effektivt og helt gratis værktøj som du kan bruge, når du vil finde alt om, hvad folk søger efter, når de søger svar på spørgsmål, der knytter sig til et givent (søge)ord. Og svaret på, hvad du skal bruge sådan en stak spørgsmål til, ligger lige for: Svaret ligger i spørgsmålene!

For når du bruger generatoren, får du ikke blot serveret en masse spørgsmål, som folk stiller på nettet, men masser af indsigt i, hvad det er, der optager brugerne:

Du får dyrebare indsigter, som du kan bruge til at lave landingssider, der besvarer spørgsmålene, landingssider, som Google vil elske dig for, landingssider, der gør brugerne til dine kunder!

Rebutter.me_Få Googles kærlighed via Rebutter.me

Sådan får du Googles kærlighed via Rebutter.me

  • Når du taster dit søgeord ind i Rebutter.me, henter og samler toolet alle de spørgsmål, der bliver stillet i forbindelse med (søge)ordet på Google.
  • Når Rebutter.me er færdig med at hente spørgsmål, udvælger du dem, der er relevante for det, dit website handler om, og downloader dem – ganske gratis!
  • Herefter går du i gang med at skrive. Husk, at du ikke skal stille spørgsmålene i dine tekster, men besvare dem! Brug tid på research og uddybende forklaringer – giv Google og de besøgende i pose og sæk!
  • Og vil du virkelig have kærligheden at føle på nettet, så benyt dig af opskriften på, hvordan du skaber content, der giver dig de ”lange klik”, som Google elsker. Du finder den lige her, i vores indlæg om SEO 2016

Rebutter.me_Lieb mich

Den, der smører godt, kører godt – også ud over de danske grænser!

Hos Webjuice.dk er der ingen grænser for gavmildheden, så her til sidst smører vi lige lidt ekstra på…

For hvor der smøres godt køres godt, og hvis du allerede har smurt din online business så godt, at du er i færd med at køre den ud på flere markeder end det danske, vil du via et besøg på Rebutter.me hurtigt være endnu bedre kørende.

Som nævnt i starten af dette indlæg har SEO-Bossen, Søren Riisager, nemlig netop smurt maskineriet på online toolet, så det nu er helt oppe i omdrejninger og optimeret til at give dig Googles kærlighed på hele fem sprog! Tjek det ud og brug løs…

Det er Rebutter.me
Det er gratis
– og du kan blive rig af at bruge det!  😉 

Rebutter.me Google

OBS:

Bruger du jævnligt Rebutter.me eller har du netop benyttet dig af toolet til dit content for første gang? Har du ris, ros eller andet om Rebutter.me, som du vil dele med generatorens far, Søren Riisager, vil vi meget gerne høre fra dig. Så feel free og benyt dig af kommentarfeltet nedenfor.