Her er målet - så er det blot et spørgsmål om at komme derhen

6 problemer med Merchant Center Feed du nemt kan undgå

Der kan være lidt arbejde i at få sat et ordenligt feed op til Google Merchant Center, men det er som regel det hele værd, for de billedannoncer man kan producere i AdWords med feedet er noget af det, hvor vi i Webjuice generelt ser god performance på tværs af kunder.

 

Her er målet - så er det blot et spørgsmål om at komme derhen

Her er målet, nu skal du “bare” derhen.

Det er ærgerligt at bruge en masse tid på at få lavet et feed og så stadig ikke være i mål på grund af fejl og mangler.

Man kommer langt ved at gennemlæse Googles ret udførlige specifikationer og regler til et Merchant Center Feed, men som supplement er her 6 problemer i vilkårlig rækkefølge, som kunder kommer til os med i Webjuice:

 

1) Redirects

Det dur ikke at brugeren bliver redirected, når de klikker på en billedannonce.

De redirects vi ser er typisk nogle der beder brugeren om at vælge personlige indstillinger som sprog eller land.

Google har aldrig været glad for redirects og det er en stensikker grund til at få sit feed suspenderet.

 

2) Forskudte dataceller

Det kan smutte med den overordnede formatering, sådan at attributter og værdier ikke passer sammen. Den nemmeste måde at få et overblik over dette problem på er at hente feedet ind i Excel og så gennemgå kolonnerne.

 

3) Vær konsekvent i forhold til sprog

Man kan godt lave et Merchant Feed på dansk, men så kan man ikke bruge XML.

Derfor vil det for langt de fleste nok være mest hensigtsmæssig at bruge de engelske ord for attributter og værdier.

 

eng-dan

I forhold til prisen finder Google selv ud af evt. at omdanne et punktum til et komma som decimal-separator. Tusinde-separatorer har vi tidligere oplevet problemer med, så bare hold dig fra dem, Google sætter alligevel selv én på ude i søgeresultaterne.

 

4) Fejl i URL’er

Det er specielt URL’er til billeder, hvor vi ser fejl. Det kan være døde links eller flere produkter, der linker til det samme billede.

Husk at alle produkter skal have deres egen unikke billede-URL.

 

5) Stol ikke på “fejlfri” test-feeds

Det er smart at man kan uploade et test-feed, som Google tjekker igennem for fejl, inden at man går live med feedet.

Det er dog vigtigt at pointere, at ikke alle problemer nødvendigvis bliver fundet her.

Hvis du f.eks. har overset en af de grundlæggende politikker for Merchant Center kan din konto godt blive suspenderet, når du går live.

 

6) Google er ikke altid helt klar i spyttet

Hvis uheldet skulle være ude og din konto bliver suspenderet kan det være svært at få et konkret bud fra Merchant Center interfacet om, hvad det er der er galt.

 

Man kan bruge mange timer på at fejlfinde når årsagen ikke er klarere...

Skærmskud fra et Merchant Center. Man kan bruge mange timer på at fejlfinde når årsagen ikke er klarere.

Ring hellere til Google hvor en venlig medarbejder kan fortælle dig præcis hvad problemet er og hvordan det skal udbedres.

 

Hvis du skulle være stødt på andre faldgruber, så angiv dem endelig i kommentarerne.

Et sidste tip er også løbende at holde øje med de meldinger Merchant Center kommer med når feedet er live og kører, da tingene kan gå skævt senere hen.

0 kommentarer

Giv os en kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *